mandag 23. januar 2012

BarneTVbåter rett utenfor haven

Når man bor ved fjorden, men ikke ved leia, er det spennende hver gang det kommer båter forbi. Det er ikke hverdagskost at båter går på vestsiden av Bastøy. Noen tuller seg bort, noen tar snarveien fra Horten Havn til Slagentangen, andre er kanskje på sightseeing. Italienske erfaringer tilsier at sightseeing med stor båt kanskje ikke er så lurt. Men tilsvarende hendelser kunne nok godt ha skjedd her. Bare tilfeldigheter førte til at denne båten kom seg trygt tilbake til Holmestrand etter en alkoholisert rundtur på fjorden. Jeg er helt sikker på at jeg har bilde av den blå kornbåten her på innsiden av Bastøy. Og hva skal en kornbåt her... Men bildet er helt vekk. Kanskje noen har fjernet bevis?


Den røde slepebåten ser jeg ofte, trodde jeg. Ifølge teksten på den er den fra Kragerø, så den har litt lang vei. Sjøveien er kanskje kortere enn jeg forestiller meg, biltransportør som jeg er. (klikk på bildene, og de vokser)
Men den andre er vår egen, det står Horten Havn på den. Det er sjelden jeg ser mennesker ombord, men disse nyter kanskje utsikten inn på egen, kommunal grunn.
Denne har jeg også sett flere ganger. Boa Sund, bygget i Cuxhaven i 1976. Og havarerte på Vestlandet i 2006. Jeg tror den bor i Brevik, men den har tydeligvis oppdrag rundt i fjorden. Den ser veldig stor ut. 


Det er vanskelig å se hvilken slepebåt som er i arbeid på bildene, jeg trenger tydeligvis å ha men fokus på dem. Man lærer...til neste runde med båter i fjorden. Disse fraktene er iallefall spennende for en landkrabbe -- jeg kan gjette på bruksområder og forestille meg hva som skjer ombord. Mens jeg skjelver lett på hånden og drikker min latte.


Det er ikke hver dag disse båtene passerer her inne, som sagt. Disse bildene er tatt i løpet av de to sommersesongene jeg har bodd her.



Noen er spennende enn andre. De ser ut som barneTV-båter. Det er slående hvor lite som har skjedd med båtdesign siden 50-tallet. Bortsett fra baugen, da, det tydelig at det er lurt å ha en stor klump rett under vannlinjen.






Denne er litt atypisk. Jeg aner ikke hvilken båt det er, og hvilket ærend den hadde her. Men flott er den! Selv om den ikke har seil oppe.



 Laaaaang. Det var liksom aldri slutt
på den!







Denne heter Hertugen. Ser ut som et lite hus som dupper i bølgene. Bildene er resultat av en lattermild telefon:  "Se ut nå!" Heldigvis rakk jeg å ta med kameraet.






 En staselig sak - Northern River. Bor i Fosnavåg.  Den har også lang vei hjem. Livet i fjorden er langt mer spennende enn man skulle tro når blikket er vent ned mot plantene.  Hva i all verden skulle den digre vesselen her inne, en flott sommerdag?





Denne er et smykke. Gle stille forbi med bare en blafrende fokk. Amalie på sommerferie? Hvitvin på dekk? Planlegging av stolte havkryssinger, eller febrilsk kartlesing for å finne den bryggen Beate og Trond hadde skrevet at de sto på og ventet på å bli plukket opp?

Som jeg har vært inne på i en tidligere bloggpost. Bastøfergen skal ikke være her. Den skal gå pent og ganske rett mellom Horten og Moss. Men av og til skjærer det seg. Jeg er nesten sikker på at denne her kræsjet i bryggen og ble liggende her hos meg og tenke seg om med åpen bauport. Lokalavisen Gjengangeren meldte om at alle bilene ombord ble satt i land etterhvert. Den andre enden virket forhåpentligvis.



Båten som går mellom Horten og Bastøy går hele tiden. Mange ganger hver dag. Den hører til i utsikten min, og jeg har så mange bilder av den at den fortjener en hel bloggpost for seg selv. En dag...



3 kommentarer:

  1. Hei Maria:)...hi,hi lurte jeg deg..:)
    ..men det var ikke slikt ment...men de var så flotte og mange...så de måtte få et innlegg:)
    Så fint innlegg du har om trafikken på fjorden:)...jeg ser ikke så godt som du,men bastøferja og en og annen fraktebåt og selvfølgelig colorline...de lyser som juletrær:))
    God uke ønskes deg:))

    SvarSlett
  2. hehe, du har ikke tatt med bilde av den fineste barnebåten, den med stearinlysmotor :)

    Veldig stilig innlegg!

    SvarSlett
  3. Ja, lurt...! Det kan jeg helt fint leve med, med så flott trøst :-)

    Stearinlysbåten ligger klar. jeg trodde den var mistet, men den dukket heldigvis opp igjen. Til sommeren skal den seile på min lokale Innerste Havn!

    SvarSlett