tirsdag 10. desember 2013

Kjedelig innedag? Ikke akkurat!

De kommer med jevne mellomrom, disse dagene der aktiviteten er enda lavere enn vanlig. ME-dager. Heldigvis falt den sammen med Værgudenes oppvisningsdag. 



Det startet med et rart, flatt lys rundt øya. Som en mattlysvariant av Jeanne-Claude og Christo sine mer prangende rosa øyer.



Så lettet tåken og det rare lyset ble erstattet av nydelig sol. Varmt er å overdrive, men sneen smeltet litt på verandaen og med skinn og pledd var det helt fint å drikke (veldig varm) kaffe ute. En liten stund. 

Bøkehekken holder på noen av de gyldne bladene fremdeles. Jeg gleder meg til den har vokst seg til mer til - det er klippeplaner for den! Men jeg strever med å klippe den lenger...



 
Skyene kom og gikk, og også innefra var det greit å holde oversikt. Tåkeluren fra fergeleiet sa tydelig fra når det ikke var sol. Eiken til høyre i bildet heter Hundreårseika. Ikke fordi den er så ung, men fordi Tusenårseik-navnet allerede var tatt av et tilsvarende tre nord for den lille byen. Vår eik er hul, fredet og sto her allerede da vikingene regjerte stranden.


En liten flis av en måne dukket etterhvert opp over Palmesypressen. Øya ble igjen borte i tåkehavet, og de fine fargene over sydhimmelen måtte gi tapt.

Lyset ble grått, blått, lyseblått.

Og plutselig var det helt mørkt.



14 kommentarer:

  1. Ja sånn kan det også være på denne årstiden :-) Lekre bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Variasjon er en senhøstting, og når fargene kommer blir jeg helt satt ut :-)

      Slett
  2. Åååååhh så poetisk. Jeg fikk ro langt inni sjela av de vakre bildene og ordene.......

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at utsikten virker også over avstand :-) Det er den effekten jeg også får !

      Slett
  3. Nydelige bilder, Maria! Utsikten din er så flott :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Marit! Det var så koselig å se deg i haven - selv om det var på bilde i bloggen din :-)

      Slett
  4. Ikke mange som har en slik fotogen utsikt gitt. Vakkert selv i tåke og sol.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fotogen utsikt og linselushund - kanskje jeg må ønske meg mer fotoutstyr til jul? Førjulsklem sendes nordover :-)

      Slett
  5. Flotte bilder og ord, vinteren kan by på spennende og skiftende vær.
    Jeg har noen spørsmål, er selv innflytter her, ta gjerne kontakt på mail: bodil@udstuen.net

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig med bloggbesøk fra nærområdet, Bodil :-) Jeg sender deg en epost

      Slett
  6. Svar
    1. Takk, Miamaria. Eika kan jeg vanskelig ta æren for - og lar beundringen gå videre til en gjeng vikinger som plantet den, eller i hvert fall lot den stå ;-)

      Slett