søndag 15. desember 2013

Desembersolsøndag

Litt sol og litt mer overskudd på en spesielt trivelig desembersøndag. En pute, en kaffe og et blad. Delphi. Havekurven. Jeg har sittet litt her og der, lest litt, hvilt litt, og til og med gjort litt! En bøk i hekken er strammet opp med tau for ikke å bøye seg mot solen. Stormen for en uke siden flyttet rundt på havemøblene. Det tåler de, heldigvis. I dag er noen av dem ryddet opp. Men planen om å få dem inn eller under presenning, er forlatt. Det er arbeidsreduserende å holde fast ved at denne haven har høy dødlighet,og det gjelder ikke bare plantene. 
Jeg har vært litt urolig for drivhuset. Ikke selve rammen - den er supersolid. Men jeg har ikke renset og festet glassene på nytt. Enda. Dessverre. Innefra stuen har jeg sett at den ene glassruten var knust, og har gått ut fra at drivhusgulvet var fullt av glassbiter. Det var det ikke. Glassruten lå i noen store biter utenfor - og hadde kuttet stammen på en liten Acer rett over bakken. Den typen dødlighet er ikke med i planen.... Men det var godt jeg fant glassbitene før Delphi!  Det har tydeligvis vært vindfest der inne. Stolpresenningen lå i et hjørne, alle kannene var halvfulle og putene i go'stolen var ikke spesielt innbydende.  Nå er putene satt på badet til avrenning, kannene er tømt og snudd på hodet, presenningen er lagt på plass og de fine danske vasene er tatt inn. Kanskje de kunne fortjene etpar blomster til uken? Drivhusbilde fra i sommer. Jeg gleder meg til ny drivhuskossesong.


Rett før solen gikk ned, kom en seilbåt. Uten seil, riktignok. Ut forbi sydspissen av Bastøy. Helt vindstille fjord. Med alle fenderne i en krøll ved båtsiden skulle den nok ikke langt. Eller kanskje de bare gjorde seg klare? For en lang juleseiltur under den rosa himmelen? God tur - iallefall!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar