onsdag 4. desember 2013

Bokvideverdigheter - og inspirasjon

Den var jo så fin, God Jul-boken jeg fikk låne av Anne på Moseplassen (tusen takk for lånet!). Jeg bestilte den på Haugen bok og den kom i posten på mandag. Dessverre hadde de pakket feil bøker, så boken rakk likevel ikke fram til planlegging av juleverkstedet i år. Men inspirasjonen fra låneboken er her fremdeles. Og jeg gleder meg fortsatt til å hente den, pakke den opp og leke en liten julaften. Sjelden jeg blir så opphengt i inspirasjonsbøker, gitt!
Halmstjerner har jeg stor sans for. May og Heidi har i God Jul-boken laget halmkransmodellen i bjerk.  Disse stjernene er opplagte juleting selv om jeg aldri har sett dem før. Det er rett og slett genialt! 

Siden bjerkekvistilgangen ikke er så god her i Vestfold, fikk jeg et digert fange av Mari Annes hengebjerkkvister (tusen takk for kvistene!), restene fra et flott Kranseverksted hos Lin (tusen takk for meg!). Jeg håper stadig at hun legger ut bilder av alle de flotte kransene som ble laget der.... Jeg har laget ganske mange stjerner. I enkel og dobbel bjerkekvist. Store og små. Lettlagde er de, og mange kan sikkert allerede lage dem siden halmkranser både er vanlige å lage og greie som modeller direkte. Nå som idéen om bjerkevarianten er her. Det blir nok flere her i huset, kanskje mange nok til å gi bort. Nå er det ikke flere kvister med rakler igjen her. De forsvant i Allergikransen.
På bloggen Grønn Galskap lager Ivar Hjeltvik portretter av havefolk og havene deres.  Her finner du Strandhuset sammen med mange spennende norske haver du kanskje ikke har oppdaget ennå. Ta en titt! 



2 kommentarer: