onsdag 25. september 2013

It's a jungle out there!

Det står egentlig bare én ting på programmet nå. Plante! Få det ned i bakken alt som er fått og skaffet i løpet av sesongen og av en eller annen grunn ikke har funnet sitt endelige hjem. Eller midlertidige. Mine planter lever ofte en rastløs tilværelse de første årene. Borrelås i stedet for røtter. Overskyet i dag. Fotovær. Det ble for mange bilder til bare å poste dem på facebook uten å bli satt i skammekroken for spamming. Derfor kommer de her. Utenfor tur. Kombinasjonen Hydrangea paniculata Vanille Fraise og Cimicifuga (Actaea) simplex Black Negligee (eller om det er Hillside Black Beauty) er vellykket (om du klarte å henge med i navneforvirringen). Jeg har tatt 1000 bilder - ingen er helt vellykket, siden bakgrunnen er ugrei. Men dette er det beste så langt.
I skogen er det ikke skog. Men jungel. Litt mer oversiktlig jungel der hvor det er nyluket og fjernet noen planter, men det begynner å få den innelukkede effekten jeg har jobbet for lenge. 
Hageguden holder stand - og i sommer har jeg faktisk snakket med keramikeren som har laget den. Med noen hjelpende stikkord, husket hun den. Jeg hadde fryktelig fint Strandhusbesøk i helgen, og da måtte det jo serveres snaddermat. Andeconfit fra Gårdsand med kantarell og rotmos. Med eplesaft fra Egge i Lier. Vi fikk det ned, ja. Uten problemer. Anda kom i hus i bytte med dagliljer, og soppen og saften hadde gjesten bragt med - så jeg trengte ikke bidra med mer enn en komfyr. Have er fine saker!
















Mer jungel. Blant annet Miscantus sinensis Strictus, Zebrinus og Kleine Fontane, Acer tegmentosum, Juglans, Hydrangea, Magnolia og Kirgengishoma palmatum.







Her dukker den lille rognen opp igjen. Sorbus reducta. Rosa bær og duggblå blader. Podet på litt over meter'n, så den forblir liten! Det trengs, for naboene søker mot himmelen.

Davidia involucrata bak. Nydelige blader og snart får de høstfargene sine - da blir det uimotståelig. Og lommetørklene - de får komme når de kommer.










Stier er fine å gå, morsomme å lage og umulige å fotografere.




































Området foran småhusene begynner å ligne en have. På årntli!

















Først og sist - høstormedruekombinasjoner












4 kommentarer:

  1. Så sttilig bilde av kombinasjonen øverst!
    Hm, ja. Må visst få plattingplantene i jorda snart...

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen melder om minusgrader i natt - vi slapp vel unna dem.. Men det haster vel litt nå!

      Slett
  2. Flott jungel du har fått deg! :)

    SvarSlett
  3. Herlig i ord og bilder! Jeg gleder meg til å se hagen din : ) En vakker dag!

    SvarSlett