mandag 1. april 2013

Lonicera japonica 'Aureoreticulata'



Kaprifol. Vivendel.  Lonicera.  L. periclymenum. L. caprifolium. L. x tellmanniana. L. Henryi. L. xbrownii.  Jeg liker dem alle sammen.

Men den jeg har vært mest spent på, er den med det lange navnet. Lonicera japonica 'Aureoreticulata'. Jeg har vist frem bladene på den før, og heller ikke nå noe fint bilde av den i full størrelse.

Det er ikke akkurat vår - isen ligger i kantene, og det er tele for første gang siden jeg flyttet hit.

Jeg var kjapt igang i formiddag, da jeg så at hele planten var i ferd med å skyte fine, grønne skudd ut av virrvarret på jernstativet.









Men det er på tide for reticultatene, tydeligvis. Sheila Ann og Fru Hodgkin står rett nedenfor, og kjemper seg vei opp gjennom isen. Og blir trykket ned igjen. Deres tid skal nok også komme - men ikke i dag!

Her er bildet etter klippingen. Førbildet mangler, iveren tok over. Våryrheten!

Men 'Aureareticulata' var kommet helt opp på toppen og fortsatte snurret til seg selv og drømmer om verdensherredømme - som en grønn vimpel.

Hun er blitt noen år. Jeg kjøpte henne i 2007 (fikk litt hjerteklapp nå - er det virkelig SÅ mange år siden) og det gikk tregt første årene. Jeg har til og med dekket henne en vinter.  Det er tydeligvis å kaste perler for svin!

Her er haugen, og de mange små stiklingene. Pent klippet, under ett skudd, og rett over det neste - eller det neste over der igjen. Et par skudd under jorden er fint for å få røtter.  Stiklingsspesialisten sier lett og gjennomvåt jord i potte, mange stilinger og tett plastpose. Som hørt, så gjort. Såjord, perlitt og potter, plastpose, lukking og opp på kjøleskapet med dem.

Jeg har, for å si det veldig forsiktig, ingen lang og lykkelig fortid med stiklinger. Med disse vil jeg gjerne lykkes med. Det hadde vært morsomt å spre denne her: Japansk kaprifol med gule bladvener.


Jadda - det er verre ting som kan gå havelangs!





4 kommentarer:

  1. Ojoj!Den var lekker! Jeg kjøptecen brokebladet kaprifol på Vegge en gang, men jeg husker ikke navnet i farten. Den levde i fjor sommer, men jeg vet ikke om den gjør det etter denne vinteren. Får håpe du får røtter på stiklingene, for den var jo veldig spesiell.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi krysser fingrene for den - jeg finner ingen i listen http://www.veggegard.no/images/lister/klatrere%202013.pdf

      Om det er en annen og jeg mot formodning får tilslag på disse, kan vi jo prøve den hos deg. Jeg tror jeg setter en av pottene hos MariO - det er adskillig tryggere enn mitt kjøleskap :-)

      Slett
    2. De beste dagene er de hvor man blir så ivrig at man ikke rekker "før"-bildet. ;)

      Hørtes lurt ut å fordele ansvaret. :) Da er sjansen for at noe lykkes større. Jeg har hatt stort hell med inneplanter og stiklinger. Ikke like bra på uteplanter. Lykke til.

      Slett
  2. Så fin den er! Og artig skrevet innlegg, som vanlig :-) Vi trenger ikke før-bildet, men jeg vil veldig gjerne se hvordan det går når hovedpersonen har vokst litt mer.

    I feriehagen har satt kaprifol stiklinger flere ganger, og for et par år siden fikk jeg omsider rot på en. Den har dermed overvintret i potte ute i et par år, den hadde flotte skudd nå i påsken, og begynner å bli nokså lang. Må finne et bedre voksested til den til våren. Men ja - Lonicera er ingen pingle, ihvertfall ikke de vanlige sortene.

    Nyt våren!

    SvarSlett