torsdag 10. november 2011

Neste lille skritt

Nå er endelig all tapeten nede fra veggene i trappen. Det er litt vondt å gå ned nå, som å stige ned i torotomatsuppekjelen. Med andre ord, tid for planlegging.



Det er ingen vinduer, bare kunstig lys, og det skal henge bilder der. Jeg var innom Nasjonalgalleriet her om dagen - det er en fabelaktig utstilling av Sveitisiske Helter der: Klee, Giacometti, Holder. Og flere "nye", i betydningen ukjente for meg, blant annet én jeg ikke husker navnet på, men som det så ut som hadde vært med på en av Klees mange turen til Nord-Afrika. Rosa og palmer. Nydelig, og spennende å se det litt annerledes enn  på Klees karakteristiske måte.  Det var avsporingen, poenget er at salene var malt i en gråfarge som jeg ikke fikk tak på, men gjerne kopierer. Den skiftet med lyset, og fremhevet bildene i trerammer på en god måte. Jeg har sendt en epost og spurt om de har en fargekode på den. Det har de sikkert, men det er kanskje mindre sannsynlig at de gidder å gi meg den.



Uansett, grå vegg skal det bli, og kanskje noen elementer av farger som ligner fersk fiken. Men grå.... det er så mange. Og de har så vanvittige navn. intetsigende navn, for en som elsker NCS-systemet. Nå henger det lapper her og der, og i morgen er det forhåpentligvis energi til å male noen prøvefelt. Jeg gleder meg!





 I serien "Planter som skulle vært plantet" dukket det opp en liten sak i kjøkkenvinduet. Den er steindau, men bare over vannet. Det er en krøllepil fra Magnus på Askøy, og jeg vil veldig gjerne at den overlever. Jeg får sikkert en ny om jeg stikker innom ham, men det er ytterst sjelden jeg er forbi. Det er minst 10? år siden Offentlige servicekontor-prosjektets Askøyturer. Men skal jeg få fulgt Kjerstis haveforvandling, kan det ikke gå 10 år til neste tur. Men iallefall, jeg vil gjerne at denne stiklingen overlever. den er fin under vann. Der er det både røtter og grønne blader. Ikke helt greit sortert i forhold til plantingen, men det er et mindre problem. Spørsmålet er  - skal jeg sette den i jord før vinteren, eller skal jeg la den vokse videre inne. Jeg har bare denne ene, desverre, ellers kunne jeg bedrevet risikospredning.

5 kommentarer:

  1. Du er den første jeg har sett som er begeistret for NCS. I tillegg til meg.

    Men det er lett å finne de kodene du trenger. Bare be om dem i malebutikken. Blandingsmaskinen opplyser om koden når man taster inn navnet. Morgendis er feks ren grå 1500.

    SvarSlett
  2. Hei maria:)
    Takk for kommentarer hos meg...koslig:)
    Som du står på!...du må ikke jobbe deg helt ut av deg selv...husk å hvile...:))
    God kveld på sofaen?..til deg:))

    SvarSlett
  3. Nei, Inger Marie, her jobbes det aldri over grensene mer. Det er det bare ikke verd. Men det er jo heldigvis plass til en del innenfor energigrensene også, selv om årene nok er lagt inn for i år.

    Jeg skulle gjerne hatt ncs-kodene på lappene, så jeg får ta en runde i butikken når jeg henter dem. Tusen takk for det tipset, Åshild.

    SvarSlett
  4. Mens jeg er en av dem som hater både fargenavn, ncs nummer og ikke minst maling.
    Angående vripil, det er en tøffing etter det jeg vet, men jeg tror jeg ville plantet den i potte og satt enten i vinduet på gjesterommet (=frostfritt og lyst). Andre alternativ er å legge potta på siden på et beskyttet sted ute. Husk å legge en hvitløksbåt i, til musa.

    SvarSlett
  5. Takk for råd med vripilen (der kom navnet også, takker igjen). Det er et farlig liv i potte hos meg, så alternativet for "i potte, ute under noe" er nok tryggere. Kanskje i løpet av dagen, om den er heldig. den har allerede kommet fra kjøkkenet til stuen, så den er på vei!

    SvarSlett