torsdag 13. oktober 2011

Tid for roser

Tid for roseplanting, om jeg skal presisere. Tilbudet på Rom om 10 roser til 250.- resulterte jo i 20 roser her for noen uker siden, og det var ikke tomt for uplantede roser før det heller.



Det har vært besøk i Strandhuset siden i går, og gjesten, hunden og jeg var på "langtur" bortover Kyststien. Det er lenge siden jeg har gått helt til Borreparken/Nasjonalparken/Vikinghaugene/Steinbrygga, og det var overveldende nydelig. Sol, stille, hyggelig, myk skogsti. Mere!!


Planteøkten startet derfor litt sent. Jeg skulle gjerne hatt noen timer til, men den rosa himmelen sluknet allerede i syvtiden. Det er tidlig, uvant tidlig. Sypressen er opplyst, det hjelper litt. Uterommet blir ikke helt borte.


Helena Hybrida, Bonita - og Lea Renaissance, Alberic Barbier, Louise Odier og Alchymist er plantet i bakkant av plattingen. Forhåpentligvis er de skjermet bak svillene, men jeg vet ikke helt hvordan det fungerer. I verste fall får de all fukten fra jorden bak og blir stående i en isblokk når telen kommer. Da vil det neppe være liv i noen av dem til våren. Men i beste fall står de skjermet og får varme fra plattingen når vårsolen varmer, og kommer som skudd i mars - sa optimisten.  April, da. Eller mai, kanskje. Av en eller annen grunn ble det mye klatreroser. Og de har strengt tatt ikke noe å klatre på. Det kan hende at underbevisstheten driver å planlegger en vegg, eller to, og noe slags takarrangement inni kroken der. Det skulle iallefall ikke forundre meg.


Etpar meter lenger bak, inntil verandamuren, kom flere roser hjem til jorden i dag. Eglantyne, Abraham Darby, Geoff Hamilton og Kew Gardens står nå på pent på rekke. Det er plass til etpar til, og jeg tror det må noen tøffere roser ytterst mot vinden og barlinden. Noen canadiere, kanskje? Dessuten er seks flotte, hvite månedsjordbærplanter som jeg fikk med meg hjem fra Anne i går satt ned som en fortsettelse av rekken av mine egne frøsådde.  Ulike typer, sa Anne, så det må vel en smakstest til.  Hvite månedsjordbær er en effektiv hekk foran rosene, og små og store gjester plukker fornøyde noen "kart" nå og da.


I morgen må jeg finne plass til seks roser som skal bli et gul-oransj-aprikos-rosebed. Graham Thomas, Golden Celebration, Charles Austin og Molineux. Mellom småhusene er et perfekt sted, men siden de begge må restaureres, er det litt teit å sette dem der. Ventebed er en mulighet, men de er jo så fine at jeg gjerne vil ha dem i gang noe sted.  må vel gå en tur rundt haven og finne ut hvor det skal spas bort gresstorv. 


Noen flere klatreroser står og tripper.  Generous Gardener er nydelig, og jeg har gjort to forsøk før. Begge gangene er det bare skudd fra grunnstammen som har kommet opp etter vinteren. En lun plass..  Hmmm  Pink Cloud venter også, sammen med noen jeg ikke engang husker navnet på lenger.  


Heritage, Evelyn og Ispahan står klare til å bli plantet i Austinhekken over gaten. 


Det er egentlig bare å begynne. Gradestokken strekker seg mot 10, kaldeste i natt var +4. Men solen kommer. Den har kommet en god stund nå, jeg var oppe og ute med kameraet litt over syv. Men det er ikke rare varmen i den så tidlig lenger.




Soloppgang over Moss og Jeløya. Jeg liker å tenke på røkskyen som Østfoldbanen i dampvariant som skynder seg mot byen.

5 kommentarer:

  1. Med så mye roser i hagen tror jeg du kommer til å ligge utslått i "roseduftrus" hele juni, og juli, og august.

    SvarSlett
  2. Ai ai! Håper du får tid til bilder av herligheten til sommeren, det må bli stormende vakkert!

    SvarSlett
  3. Kunne passe fint med en sommer som blir varm nok til å bli en skikkelig rosesommer neste år, ja :-) Den er forresten helt nydelig den avatarrosen din, Berit. Hvilken er det?

    Holder du fast ved inspeksjonstur neste helg, Mari Anne?

    SvarSlett
  4. ååh så mange vakre roser du har fått kjøpt deg:) Heldigen! Håper de klarer vinteren bra. Klem Ellen.

    SvarSlett
  5. Inspeksjon skal bli. Fredag eller søndag tenker jeg. Hva passer best?

    SvarSlett