torsdag 24. februar 2011

Enda en plantegalskap

Denne gangen et medlemskap. I Blomstervenners Klubb. Grunnlagt i en fjern fortid, det vil si på femtitallet, av en pionér i norsk hageverden. Norsk hageverden er jo ikke så stor så det er ikke plass til så mange pionérer, men Herr Olaf Bille var en av dem. Pionér en vel en passende tittel på en blomstervenn!

Min kjennskap til Herr Bille var ikke stor før jeg i ettermiddag fant Blomstervenners klubb på nettet. Jeg har bare vært borti ham i én sammenheng før: Billes legat. Et sted man kan søke om penger til dette og hint  - dog begrenset til hagerelevante aktiviteter. Legatet administreres av Hageselskapet og har følgende formål: "å påskjønne utført innsats for blomsterhagens utvikling, samt å medvirke til at arbeid for denne utvikling kan gjennomføres." Noe å tenke på, om man har en ildsjel i sin hagenærhet?

På Hagepraten kom jubelmeldingen om at Blomstervenners klubb skal ha besøk av Helen Dillon i mai. Mer konkret: 2. mai i Vestre Akers menighetshus. Klokken 1930, står det. Jeg gleder meg allerede. Om noen vil sitte på, går det bil fra Horten...

Men jeg ble litt nysgjerrig på denne Bille. Her er det jeg fant i løpet av en liten søketime:

Olaf Bille: Gunnera og biskop Gunnerus (Blyttia - bind 29 fra 1971)
Olaf Bille: Våre hageblomsters historie Tanum 1959  (på Skiens antikvariat)  Solgt til damen i sort!

Bille, OlafBlomsterdyrking som hobby. Praktisk håndbok for hage-eiere
Med 33 fargebilder på plansjer og 50 illustrasjoner i sort-hvitt. 1954. 189 sider. Innbundet. Vareomslag med revne.
Kr 100,00

47823 Bille, OlafVår modernistiske lyrikk. En kritisk studie
Lutherstiftelsen/Sambåndet, Oslo 1973. Orig. bind. Ubetydelig slitt. Vareomslag med rifter. 98 s.
Kr 70,00
Begge disse bøken ble bestilt på Bokloftet

Fysisk hage og lyrikk-kritikk utgitt på Sambandet (det står sambåndet - men det er vel en feil). En allsidig mann, denne Bille.....

Jeg lette gjennom et utall norske, tyske og engelske treff på antikvariater, men det dukket ikke opp flere nye titler. Jeg fant ikke noe mer på NLM heller - men han er neppe aktiv i dag, den gode Herr Bille. Wikipedia var taus, og jeg har kastet mitt gamle papirleksikon.

Ettermiddagen har resulteter i tre bestilte bøker, og en utilfredstilt nysgjerrighet. Jeg skal nok spørre meg litt mer for - etterhvert. Om ikke noen kan utfylle for meg....

  

2 kommentarer:

  1. Hei Maria! Jeg måtte jo bare lese det du har funnet ut om denne Herr Bille :-) Det er nok ikke selveste meg, men jeg henger med i tilfelle du finner mer om denne pioneren.

    SvarSlett
  2. Hentet noe fra Norsk Hagetidend nr 10 fra 1989, side 523 om Bille, se mitt blogginnlegg "Pioner om økologisk planting".

    SvarSlett