torsdag 3. februar 2011

Plutselig studiering

Planen kom plutselig, og var klinkende klar. Jeg var på hagelagsmøte og det gikk rundt påmeldingslister. Jeg hoppet i det og skrev meg på Studiering Historiske hager. Ikke at jeg har noen Historisk hage med stor H - tomten til Strandhuset ble lagt ut tidlig på 50-tallet. Ikke har jeg tenkt å rekonstrue en mataukinnrettet 50-tallshave heller. Planen var å sitte stille i mengden, og la meg overøse med kunnskap om Hortens tidlige hagekultur.

Mengden var fire flotte damer som allerede satt på et møterom da jeg ankom. Ingen stor mengde å stikke seg bort i, akkurat. Det var ulike innfallsvinkler, og bortsett fra et stort unntak, hadde vi forsiktige og prøvende temaer mer eller mindre løst knyttet til temaet. Jeg endte opp med et mål om å finne ut litt mer om min hage og nabohagens opparbeidelse og utvikling de 60 årene som er gått siden tomtene ble stukket ut.

Noen i strøket her har bodd her hele tiden. Kanskje de vil snakke litt med meg og fortelle. Vi har et aktivt historielag og et Lokalhistorisk senter i denne lille byen. Kanskje jeg finner noen som vil dele noen minner og kanskje noen egne hageerfaringer. En lokal gartner holder koken ennå. Den andre er pensjonist, men han kan jeg kanskje kvinne meg opp til å spørre likevel. Jeg har allerede sett innrammede luftfoto i flere nabohus - de kan gi meg en grov oversikt over hvordan hagene var innrettet og utviklet seg - om jeg finner flere som omfatter de samme hagene.

I løpet av de neste 14-dagene må noe være planlagt - og deretter er det 14 dager til siste studiemøte. Da er jeg neppe klar for noen avslutningsfest - men en milepæl og en klar oppfatning av hvordan jeg kan legge frem noe, burde være innen rekkevidde.


Har noen vært med på noe lignende?  Har du kunnskap om 50, 60, og 70-tallshager i vanlige småvillastrøk på østlandet?  Ta gjerne kontakt!

Huskeliste/notater:

Trær, frukttrær, prydbusker, bærbusker, urter, bær, grønnsaker, stauder, sommerblomster.
Hvor fikk man dem fra? (Gartnerier, venner, naboer, hagelag?)
Var de vanlige/spesielle?
Samlet man frø?
Jordbehandling? (Tang, skjell, husdyrgjødsel, annet)
Maskinell støtte?
Deltok unger?
Dugnader?
Fellesprosjekter - var tomtegrensene viktige?
Bruk av områdene rundt; stranden?
Bruk - oppskrifter?
Arbeidsklær - arbeidsredskaper
Planlegging/ ad hoc
Endringer fra år til år?

4 kommentarer:

  1. Så spennende, Mikkel! Jeg har gjort lignende saker rundt min overgrodde, gamle bondegårdshage på Sunnmøre, og særlig et par av nabodamene var reine oppslagsverkene om hva som hadde vært tidligere.

    Kanskje det finnes gamle bilder av hagene i området? (Naboer, tidligere eier). Om det finnes et historielag som utgir årbøker er det også gode kilder.
    Og så er det alltid aktuelt å lese hagehistoriske bøker, naturligvis.

    SvarSlett
  2. Litt detektiv med andre ord. Kult.

    SvarSlett
  3. detektivarbeid er nok en god beskrivelse :-) Litt spennende, men som noen sa - det gjelder å ikke legge listen for høyt. dete r ikke noe hageantropolisk avhandling, heller.

    Har du presentert noe resultat for noen, Berit?

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett