torsdag 14. oktober 2010

Haveplanlegging

Delplan. Utkast. Et første formaliseringsforøk på ikke-ferdigtenkte-tanker.










Havesesongen var ikke slutt likevel, viste det seg. Her graves og plantes det. Om ikke til den store gullmedalje, så iallefall på mosjonistnivå. I en blogg i våres leste jeg: “Nå kommer den årstiden da rompa er det høyeste punktet på meg” . Den årstiden er her fremdeles! Heldigvis. Det er sol og deilig midt på dagen – og veldig dårlig skiføre ellers.


Jeg har funnet et nytt leketøy. Planleggingsverkøy, kanskje. Iallefall når den første lekelysten har glidd over. Gjerder bygges i en viss fart. Mur her! Viske bort rot og skrot. Ser for meg aktiv vinterhaging og skjønner at jeg må skaffe bilder fra flere vinkler.
DSC_0129
Sånn så det ut for noen dager siden

juksogfanteri4
Og dette er juks og fanteri!


Skogen langs gjerdet skal fortsette oppover til naboens garasjemur. Rosebuen skal være i en kjøkkenhave. Aksebeddene skallage en linje fra kjøkkenhaven til porten. Så langt er det klart. Og det er endel mer og mindre løse ideer. Har du noen forslag, er jeg lutter øre!
Og sånn ser det ut i dag. Status midt i oktober, år 1.
DSC_0189






















Den store gullregnen måtte bøte med livet. Den sto midt i grensen der gjerdet kommer. Nå ligger alt som var på min side på hengeren. Det vil si, strengt tatt ligger det på fyllplassen. Takk til sønnen Smilefjes Dessuten er rosebuen flyttet. Litt. Akkurat nok til å komme riktig i forhold til starten på aksebedet. Noen av pallekarmene er flyttet etter. Resten venter på mer energi – egen eller andres.
I morgen skal naboen grave mur, ny vegg til garasjen deres. Lurer på hvordan det blir og har gjort et tegneforslag på juksogfanteri-tegningen. Jeg har klematiser på lur, men det blir kanskje litt mørkt. Mulig det er bedre med en klatrehortensia. Det står noen sånne fra forrige eier, på steder det ikke er aktuelt å ha dem stående lenge. Og jeg ser at jeg kanskje kan lage mere gjerde i høst, dersom vinteren lar vente på seg, og høsten vanskeliggjør videre planting.

3 kommentarer:

  1. Du har jemmen meg fått gjort en del i sommer da :-) Fint at du minnet meg på at jeg må få tatt en del oversiktsbilder av hagen her også, som jeg kan "leke" meg med gjennom vinteren. Gøy med planer, selv om ikke alle nødvendigvis blir gjennomført ;-)

    SvarSlett
  2. Ja, oversiktsbilder må til. Det er jo virkelig morsomt. Og litt nyttig også.

    SvarSlett
  3. Hei Maria, og takk for besøk på bloggen min :)
    Så koselig hage du har, og idyllisk beliggenhet i strandkanten! Lykke til med hageplanene dine. Det ser ut til å bli flott!

    God helg :)

    SvarSlett