lørdag 29. juli 2017

Stein Mehren 1935-2017


Stein Mehren er død. Han som bedre enn noen annen kunne beskrive kjærligheten i alle dens faser. Han som lagde bildene som forklarer, i ord og penselstrøk.

Det blir ikke flere dikt.
Jeg er glad for at han rakk å lage mange flere enn jeg kjenner i dag.
I kveld skal jeg finne frem diktene.


Jeg kan bære din sorg
ett stykke på veien
og åpne min glede i din
Men jeg kan ikke leve ditt liv
eller dø din død





Så nær meg er du. Og så langt borte
at det ville være enklere å fange
øyeblikket når en larve blir til sommerfugl
enn det er å røre ved den kalde skyggen din
så du plutselig og varmt ble min igjen

Ja,det ville være enklere å fange
et glimt av en beslått prinsesse
i det hun ifører seg usynlighetskappen
enn det er å stryke kinnet ditt levende....







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar