søndag 6. april 2014

Stort sett smått












I fjor blåste den bort mens jeg hentet kamera. I år står den under glassklokke. Imorgen springer den ut, om det blir sol.
Jeffersonia dubia



En liten blomsterpute med søte, hvite blomster. Første gang den blomstrer i år.

Androsace darwasica




Og denne har jeg ventet på i mange år.
Soldanella alpina.

Kjøpt i Botanisk have i Gøteborg på Blomstervenner-tur. Jeg har aldri sett den i blomst, og sjekker den nå daglig. Kanskje blomst i morgen....




Denne vet jeg ikke om jeg fortjener å ha. Det er en oppstammet liten selje - med sorte gåsunger. Men husket jeg det, da jeg klippet den hardt og brutalt tidlig i våres?  Neida. Fire sorte gåsunger er bedre enn ingen sorte gåsunger, men jeg skjems!
Bedre lykke neste år!

Salix gracilistyla Melanostachys


Lilla og lekre står de i et bedhjørne og lover at de skal spre seg godt ut i løpet av noen år. Jeg har tid til å vente på dem.


Cardamine glanduligera

Ved drivhuset står en tett skog med busker og planter som ikke fant sine endelige hjemsteder i fjor. Noen av dem er allerede på god vei, andre ser litt mer tørre ut. Døde, kanskje, eller bare ikke klare for sommer i april! Lappene er gravd langt ned - så de er navnløse, enn så lenge.









Sentralbedet har sin første sesong i full størrelse. Det er fremdeles ikke helt fullt. Jeg håper bøkedamene i hekken har tenkt å legge litt på seg oppover i år, så jeg kan begynne å barbere leggene deres. Meningen er at det skal være lysgjennomgang iallefall en meter oppover. Den kunne godt tatt skikkelig av i år!


12 kommentarer:

  1. Mye fint! :) Jeffersonia dubia er ikke kommet på langt nær så langt her.
    Soldanellaen er en liten lekkerbisken (har hatt - har sådd flere nå...)
    Cardamine .... ? Nytt bekjentskap for meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så Soldanella er en idé, ja. Får sjekke ut hvor det er frø. Cardaminene er en dansk venn, sjekk ut Kirsten på http://www.thyboesminde.blogspot.no/

      Slett
  2. Du har så mange artige og spennende planter Maria!...svarte gåsunger da gitt !
    Likte godt bøkedamene dine også....
    Merill er i farta...litt varme til så er den klar for besøk:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Varme hadde vært fint, ja, men noen mener visst at det er vanningsbehov først ;-)

      Slett
  3. ..glemte å si...jeg som trodde jeg var følger her..men neida...men NÅ er jeg:)

    SvarSlett
  4. Akk hvor jeg gleder meg til jeg skal kikke innom hagen din når kommer forbi :-)) Og det gjør jeg jo!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de familiære turplaner setter jeg også pris på! At du har :-)

      Slett
  5. Gosh, din hage ligger bare såååå langt foran min!
    Vakre vakre bilder av fantastiske små skatter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det vannet er godt å ha når man lengter etter vår. Heldig!
      Tusen takk.
      Håper å få noen fototips i helgen - jeg bruker alt for mye auto-alt!

      Slett