lørdag 16. februar 2013

Lørdagsblues




Midt på vinteren, i år som i fjor, får Moseplassens plante X-faktor meg i vårstemning. Sommerstemning. Å sitte noen timer å se på forrige sesongs høydepunkter gjør noe med humøret. Og stiller hodet inn på utfordringer for kommende sesong. Selv om det er vinterferie, og skiposer og rød smøringskoffert, sekk og tykke sokker bygger seg opp i gangen, fylles hodet av tanker om haven og alle plantene som forhåpentligvis spretter opp helt av seg selv utover i sesongen. Staudenes store pre - de bare kommer. Hvert år!


Iris. Små og store. Vår og sommer. Og etterhvert noen på høsten også. Våren 2012 var den første med mengder av våriris her i Strandhuset. Iris reticulata. Som på det øverste bildet. I løpet av sesongen lærte jeg litt mer om våririser, og den våren jeg gleder meg til nå, har forhåpentligvis flere typer å by på. Iallefall er det mer som er i bakken. Så får tiden vise om de har frosset, eller råtnet, eller....  mens jeg går og gleder meg.

 

En vanlig blå en. En sånn som vokser seg stor på en sesong, og må deles og gis bort. Jeg fikk min fra en venninnes have, og hun hadde igjen tatt den med fra sine foreldres have. Min tue er allerede delt flere ganger, og den blå irisen spres videre. Vanlig, men likefullt en skjønnhet!





Innimellom havebildene i mappene ligger utsiktsbildene. Det er mange av dem. Jeg går sjelden en tur med kameraet uten at det blir noen sveip ut mot Bastøy, mot Østenskjær, mot Jeløya eller Rauer. Eller bare mot Steinane - rekken av stener som markerer slutten på langgrunna langs hele kysten her. Iallefall alle de stedene som fremdeles ligger uberørt. Oslofjordkystlinjen er utsatt for et vedvarende press. Det er stadige angrep på vår lokale andel av Steinane også. Vi får forsøke å stå han av!  Der er Munch og jeg helt enige -- langgrunna som slynger seg nedover er et spesielt vakkert stykke Norge.





Og når jeg tror det ikke kan bli blåere, så kommer juni. Og det blåner overalt.

I og utenfor beddene. Lys blå, mørk blå, lillablå.
































Og så kommer klematisene. De kan det der med blått. I Strandhushaven har de ikke helt blitt tatt på alvor ennå. De står i ventebed og her og der. Men deres tid kommer, og de holder seg i live og slenger ut en blomst på gjerdet i ny og ne. Og får jeg øye på den - da skjønner jeg hvorfor jeg fortsetter å skaffe klematiser, selv om jeg ennå ikke har de rette plassene å sette dem.






23 kommentarer:

  1. Underbara blåa blommor.Irisarna står så stolta och fina. Lycka till!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Maribel. Iriser er bare lekre!

      Slett
  2. Herlig skrevet og flotte bilder!

    Kos deg med vår og sommer stemningen i vinterferien!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk - god vinterferiekos til deg også :-)

      Slett
  3. Nydelige blomster og bilder. Dessuten beskriver du så bra gleden med å se gjennom sommerbildene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er det ikke deilig å sitte og titte i mappene? Og nå kan man jo se andres somemrdrømmer også :-) God vinterferie!

      Slett
  4. Fantastisk blåe og vakre. Kos deg videre med bildene og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og takk. Det blir vel noen flere gjennomtittinger - og desto mer kos.

      Slett
  5. Ja, vi gleder oss! Ekstra blå, den klematisen din. God vinterferie! Skal også prøve å få til en skitur eller to...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig blå. Lurer på hva det er . Det er en fra Høybråten i ventebedet - det dukker vel opp noe navn en gang.

      Det hadde vært hyggelig om dere la en skitur til Kjaglidalen? Vi er på plass fra onsdag - og har sikkert både bål og kaffeservering om været blir noe i nærheten av hva Yr lover.

      Slett
  6. Herlig farge og herlig tekst. Takk for en flott start på dagen!

    SvarSlett
  7. Nydelig Maria :) Gleder meg til våririsbildene i år jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de skal du få neste år, vettu! ;-) Veldig bra at du pisker oss ned i bildehaugene - de har en lei tendens til å bli liggende for seg selv.

      Slett
  8. Blått og veldig flott.
    Marit.

    SvarSlett
  9. Du gjør det ikke akkurat lett for deg selv?! Så mange lekre kandidater :) Det er vel et luksusproblem du har.. Lykke til Maria!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lett? Hvem vil ha det lett? More is more!

      Jeg har vært inne og tittet på bloggen din - det er himmelske bilder der. Neste gang jeg ser deg med kamera, det vil vel si neste gang jeg ser deg, får jeg se om jeg kan plukke opp noen tips. Katherine med is i kantene....Yadda! Anbefales alle!

      Slett
  10. Utrolig flotte blåfarger - nydelige våriris! For en lykkerus å ha sånne farger i hagen!

    SvarSlett
  11. Utrulig mange flotte blå kandidatar. Nydelige bilder du serverar og tekst.
    Lykke til med din kandidat.

    SvarSlett
  12. *sukk* så mange favoritter på en og samme plass. Flotte bilder.

    SvarSlett