fredag 6. april 2012

Vårblomstrace

Årstidene skifter fort  - i april. Sneflinger i luften og krokusblomstringen er på hell. Og Marssommeren er definitivt over.

Moseplassen har vårblomstkonkurranse. Av alle de søte jeg møtte på en fotorunde i dag, var denne Magnolia stellata-knoppen den fineste.  Jeg har tittet på den hver dag - den vokser og vokser. For noen dager siden sprakk skallet, og nå er den på sitt flotteste.

Den bærer alle muligheter og ingen farer kan nå den. 



Med så ustabilt vær kan et drivhus være redningen. Det gamle som sto her er solid. Sveiset. Men det er litt lavt under taket. Løsningen er å grave ned gulvet, fant jeg i min visdom ut i vinter. Visdommen kunne nok vært brukt bedre har det slått meg når jeg har stått og gravd ut jord den siste uken. Mange små økter, og nå ligger tre kubikk jord ved siden av huset. Puuuh!

Så dette er "etter"-bildet. Utgravd-utgaven. Som det tydelig går frem av bildet, er det potensiale for flere "etter"-bilder. Etter opprydding, etter jordfjerning, etter grusfylling, etter ringmurstøping, etter glassskifting, etter å ha hentet seng, madrass, grønt sengetøy, bok og vin. Og tomatplanter.

Det er et stykke igjen!





Disse små pottefrakterne skal i drivhuset, eller noe annet sted under tak, om det oppstår noen sånne i løpet av sommeren. Kjempesøte. En stor og tre mindre. Anskaffet i går, som trøst fordi noen andre kjøpte den store, oppstammede kulelønnen jeg ville ha.  Men sikkert ikke har plass til.











Iris reticulata.



Blå, lilla, lys lilla, lysblå spraglete.   Det er mange i haven nå - og det er rom for mange flere. Jeg tror jeg skal droppe krokus og bare ha disse nydelige, fargesterke våreksplosjonene.









Og hvite perleblomster. De er i alle krukker denne våren. Andre runde med blomstring nå, den første ladningen er avblomstret, den siste titter såvidt opp av jorden. Så dette er en langvarig glede!

15 kommentarer:

  1. Våriris er en favoritt her også. Drivhusprosjektet ser ut til å bli en spennende føljetong og jeg vil følge. God påske til deg!

    SvarSlett
  2. Lykke til med drivhusprosjektet. Ser du masse arbeid igjen, men tenk så hyggelig det blir når du har fått det i stand.
    Ser at jeg til neste år må anskaffe meg noe av de søte irisene jeg også.

    SvarSlett
  3. Å! Vakre vårblomster! Tidligere ute hos deg enn hos meg. Gleder meg til å følge dine prosjekter. For en inspirasjonskilde!

    SvarSlett
  4. Denne hagen - og hagens daglige leder og utøvende arbeider - lager opplevelser for oss som bor rett ved -og for hagefolk fra rundt om kring. -

    SvarSlett
  5. Akk så vakkert!
    Jeg satt Iris men de kom aldri opp pga den store åkerflmmen vi fikk året etter. Det er utrolig flotte, krokus er jo også fine men det blir litt sånn hoppe etter wirkola med Irisene altså. Gleder meg til å følge med våren hos deg. Sådu hadde så utrolig mye fint, enda mere enn før ( om det var mulig i det hele tatt:) ) send litt pent vær opp hit så snøen gir seg please. Det går ikke ann å gjøre noe her enda da verdenen er hvit.
    God påske. Klem!

    SvarSlett
  6. Kan jeg få klappe den lille, lodne? Tror den kan pipe litt også. Lykke til i konkurransen.

    SvarSlett
  7. Flott bilde av den knoppen! Og seng i drivhuset, for en genial idé!

    SvarSlett
  8. Kulelønna er i jorda;) men med så utrolig vakre knopper du har å by på tror jeg nesten en Magnolia står på ønskelista!

    SvarSlett
  9. Bildet av Magnolia Stellata var bare lekkert! :)

    SvarSlett
  10. Ja, Linnemi, og jeg er ikke kommet forbi Auto-innspillingene på kameraet...

    Så flott at lønnen er i jorden, Hanne. Med sikkerhetsseler og alt? Klar for sommerstormene

    Seng må man ha i ethvert drivhus som skal drive frem mennesker og ikke primært planter :-)

    Velkommen ned, Mamma, og takk for flott haveattest!

    Og tusen takk for drivhusprosjektstøtte -- det er lang vei frem, jeg er utålmodig, men forsøker å ta det veldig rolig.

    Nå kom solen - jeg kan sende rundt til alle som mangler :-)

    SvarSlett
  11. Så spennende drivhusprosjekt, da gitt.
    Morsomt å kikke innom bloggen din. Har du forresten kost deg i den nye stolen du vant på Gjennestad?

    Fortsatt glad påske ønskes deg.

    SvarSlett
  12. Åh så fiiint!!!
    Jeg har ikke en eneste vårblomst her i nyhuset. Håper det ikke er fordi rådyrene tar alt alikevel, at de har gitt opp??!!
    Men jeg vil ha våriris!! Masse!!!

    SvarSlett
  13. Fantastisk Maria... Iris, perleblomster og drivhis arbeid... kan det bli bedre. Og... jo, Magnoliaknoppen er nydelig! Jeg heier på deg!

    SvarSlett
  14. Jeg var ute og sjekket, Kari K -- den pep! Det var nok litt kaldt for den der ute..

    Ikke stolhagingsvær nå, men jeg rakk en bok eller to før våren kom, Elisabeth. Snakk om å ha flaks!

    Våriris må du ha, Turbo! I verste fall må du ha kyllingnettingnatthatter til dem!

    En tur innom Parkveien minner meg på at Cosmoser ikke er sådd -- det er mulig jeg kan satse på selvsåing, men da kommer de jo veldig sent. Gruble..

    Takk for magnoliaknoppros, Tigertina.

    SvarSlett
  15. Så vakker din magnoliaknupp er, tenk når den slår ut i full blomst! Og iris reticulata har jeg i hagen selv, og jeg er så skjønt enig i at de er flottere enn krokusen! Hvite perleblomster... rett og slett nydelige! Smarte pottefraktere du har skaffet deg :)
    Ellers vil jeg ønske deg lykke til med drivhusoppussingen!
    Fortsatt fin påske til deg!

    SvarSlett