søndag 26. juli 2015

Hus uke 30

Snekkerens andre uke med ferie starter med regn. Jeg gjenoppdager hvorfor renoveringen måtte være i år. Det drypper friskt inn i stuen, og jeg går ikke opp i kottet i annen etasje for å se hvor vått det er der. Er det hull i taket, så er det hull i taket.

Men redningen er mye nærmere nå enn sist det regnet inn.

Tre vegger er revet, og fylt med isolasjon og vindplater. En og en halv vegg er kledd med riktig kledning. Trykkimpregnert med jernvitrol. Det er snart klart for å begynne på taket.

Ser du det sorte hullet i det grå hullet i det som skal bli kjøkkenvindu?  Min første kontakt med den vestlige verden. Det kommer kveldssol inn der. Og det er mulig å si Hei til folk som kommer uten å måtte lukke opp utgangsdøren.  Jeg kan se hva som skjer på veien også, men det fordrer at jeg stiller meg opp og glor. Det gjør jeg innimellom - i ren fryd. Tenk å ha eget vindu mot verden! Jeg tror det er lurt at det er ganske lite og langt oppe på veggen - utsyn er bedre enn innsyn! Dør blir det også, men den er bare et grått felt ennå - så den har jeg ikke forelsket meg i. Så langt. Jeg trener på å bruke den siden av huset - sitter på trappen med kaffen om kvelden!


Rapport fra sydsiden:

Vinduer og dører fra annenetasjes soverom kan anes.
Der det skal komme gulv i vinterhaven Caelum er jukset til med de ferierende snekkernes stillas-lemmer.

Det blir nesten 30 m2 og jeg sitter der og drømmer om hvilke muligheter det vil gi. Under tak, skyvedører i begge ender, gamle vinduer mot Skogen, dør fra kjøkkenet. Spisebord og hvileplass, oppbevaringsrom og vinplass. Kveldssol og fjordutsikt - samtidig!

Ospegulvdrømmen håper jeg kan bli virkelighet bare høvlerimannen kommer fra ferie.

Det blir plass til mange H1-trær i sydveggen. Lukke opp et vindu og plukke en aprikos?  En kiwi? Druer eller fersken?

Foran gulvet kommer det etterhvert en vest-veranda. Kjekt å ikke skulle hoppe en meter ned rett ut fra skyvedørene og kjøkkendøren. Den er det ikke plass til før taket er nede - og oppe igjen.

Jeg tror ikke på dette. Ikke helt. Jeg klyper meg i armen. Dette prosjektet har vært på pcen så lenge at jeg egentlig ikke tror at det realiseres i virkeligheten. Men nå - med kledning på, ligner det på Sketchupskissen. Å tegne sitt eget hus anbefales. Noen sier jeg er høy på hus for tiden. Tror det er en ganske treffende beskrivelse.

Jeg er i haven innimellom. Skal hilse fra den - den blomstrer og har det bra!

9 kommentarer:

  1. Kjempegøy! Det aner meg at jeg må ta meg en tur nedover når dette blir ferdig, ja det må jo ses på nært hold? Det blir kjempebra! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det synes jeg er rimelig, ja. Anbefaler fly fremfor kajakk ;-)

      Slett
  2. For en fantastisk beskrivelse av et fantastisk prosjekt. Dette må være som å planlegge himmerike.

    SvarSlett
  3. Og når du ikke er høy på huset lenger, skal du dra frem gamle blogginnlegg. Men det varer ganske lenge. Spesielt når det hyler rundt huset og du sitter tørrt og varmt inne foran peisen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åja, det skal bli en sann svir å gå barbent til badet på en vindfull vinterdagdag :-)

      Slett
  4. He-he. Ser virkelig ut som virkelighet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser ut som, ja, men det er lett å bli lurt av sansene. De er slett ikke til å stole på. Men jeg skal sjekke med banken utpå høsten - da kommer nok realitetene frem ;-)

      Slett
  5. Så spennende tider du går i møte! :-D Forstår godt du går rundt og prøver å venne deg til det som kommer til å bli! Kiwi, druer og aprikos utenfor vinduet høres jo riktig herlig ut forresten! :-D
    Jeg håper ventetiden og resten av sommeren blir fin og begivenhetsrik
    Stein

    SvarSlett