torsdag 23. mai 2013

Vår. Igjen. Endelig.

20130523_194348

20130523_194403Telen slapp taket, og endelig kom vårblomstene opp. Jeg var redd de hadde takket for seg alle sammen. Det hadde de ikke, selv om tapslisten er ekkelt lang. Anemonella thalictroides Big er godt i gang. Den lille hvite søsteren ligger rett bak i løypa – en soldag eller to, så er hun også der!

20130523_194628Trilliumene er i gang. Den fylte kom først. Ny av året og veldig velkommen. En med rosa striper, og den lysegulaktige uten blomsterstilk. Lappene ville ikke dukke opp - de kommer sikkert snart. 20130523_194500
20130523_19412020130523_194508 (2)

8 kommentarer:

  1. Ja, våren var etterlengtet her også. Søte blomster=) Håper du har det fint=) Vibeke

    SvarSlett
  2. *oser av misunnelse*

    Så flotte planter. De rosa stripene var kule!

    SvarSlett
  3. Fi-i-ine!
    Våren kom sent, men godt. Trilliumknopper observert her.

    SvarSlett
  4. Våren bringer vakre Trillium i hagen din. De er virkelig fine. Tror de skal ha en plass i hagen min. Nyt vårdagene i ditt nydelige drømmehus.

    SvarSlett
  5. her er det også mange deilige Trillium i blomst :) Ingen skal si at de vokser med lynets hastighet akkurat, men de er jo verdt å vente på :) Ha en flott helg!

    SvarSlett
  6. Har du konstatert at planter er - og blir - døde etter den harde, lange vinteren. Eller kan det fortsatt være håp? Har du en liste over hva som ikke klarte seg i strandkanten hos deg? Eventuelt noen eksempler på planter du ikke tør/vil satse på igjen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en interessant vinkling - kanskje vi skulle lage lister over det vi savner og sammenligne? Nå har det gått noen uker siden denne bloggposten - og endel av det jeg var sikker på var dødt, er levende, men ikke særlig frodig.
      Det har gått hardt ut over trær, roser og clematis. Brunnera, pulmonaria og liljer er det mye som er borte av. Og så oppdager jeg jo stadig ting som mangler her og der.
      Det rare er at det er ikke er de minst herdige som er gått...Den rosa Halesiaen blomstrer...
      Jeg skal lage list - du også?

      Slett
  7. Oy, her var det jammen mange innlegg siden sist jeg var innom! Masse flott! Synd det er en del som ser ut til å ha gått heden da. :S I år tror jeg det har gått høvelig bra hos meg - antagelig mest siden jeg hadde masse stående i potter inne i drivhuset. Jeg har i hvert fall lært det - skal noe overvintres i potter, skal det også stå der.

    SvarSlett