torsdag 7. juni 2012

Geraniumtid

Geranium phaeum har blomstret en god stund nå, i stooore busker. hvite lilla, nesten brune, blå og alle avskygninger imellom. Men nå kommer det flere.

Her er litt av dagens fangst. De har desverre ikke navn etter navnelappmasakren for noen år siden - jeg blir glad for identifikasjonshjelp:








De tre første er kanskje oxonianumer. Nummer to ser ut som en David McClintock eller Sherwood. Litt for liten til å være en Sherwood. Tror jeg. Og litt for lite dobbel til å være Southcombe Doble....
Den lille brune er sannsynligvis en sessiliflorum Nigricans. Søsteren, med rosa blomster, har jeg ikke sett i år. Det er mulig at det ligger en familietragedie begravd her. Den lille rosa er fra Hagegalimporten i fjor. Har et kort kvinnenavn - men husker ikke. Den siste er en nodosum eller Gracilie, ekker en blanding kanskje.

Og det kommer flere!  Geraniumene er grunnen til at jeg har have. Det er min første havekjærlighet, og den er slett ikke rusten. Men kjærligheten er blitt mer polygam etterhvert.


5 kommentarer:

  1. Jeg tror at den nest nederste kanskje er Ballerina??? Hmmm..

    SvarSlett
    Svar
    1. Siden den har lapp, har jeg gått ut og sjekket - den heter Carol. Men ligner Ballerina...

      Slett
  2. Håper du finner ut av navnet på nr. 2, for den fikk jeg av deg, og den er jo bare lekker!!

    SvarSlett
  3. Den stjerneformede kan godt være 'Southcombe Star' Det er den som av og til blir dobbel og kalles 'Southcombe Double' ;)

    SvarSlett
  4. Mmmm, så mange fine:-) Kan dessverre ikke hjelpe deg med navn, men vil takke deg for bidrag til å finne ut av mine navnløse:-) Hilsen Hanne.

    SvarSlett