tirsdag 27. desember 2011

Jul = havetid !



Det er en rar jul. På mange måter, men mest været. Delphi og jeg var heldige og ble invitert med på spontantur langs stranden. Med tedrikkestopp på de fine Borrehaugenbenkene og litt bading på hjemveien. Heldigvis bare bading for pelskledde.

Vel hjemme var det fremdeles sol, og ganske varmt. Releativt sett for å være i romjulen, iallfall. Alt for fint til å gå inn. Null tele - og klart for kløver- og strandkålluking i ventebeddet. I løpet av etpar timer var trillebåen full. Og jeg er lykkelig. Nesten så jeg snakket engelsk til meg selv og bikkja - The English Garden, mitt favoritthaveblad, sier jo så selvfølgelig at desember og januar er fine luke- og plantedelingsmåneder. Plutselig er jeg enig! Jeg fant etpar potter inni ugresset, innholdet ble plantet, så har det litt større sjanse for å overleve, dersom vinteren tar andre former etterhvert. Naboen ble litt inspirert av arbeidsgleden, og rev litt på huset sitt. Noe skal man jo gjøre mens kommunen behandler ombyggningssøknaden.





Haveassistenten er klar. Når som helst.  Og jeg håper at været tilbyr flere lukingsmuligheter i morgen.

11 kommentarer:

  1. Luking i romjula, det er det vel ikke mange som har kunnet gjordt i Norge?

    Her hadd jeg i såfall blåst bort! :-)Ikke kan jeg si at det er det som frister mest heller..

    Håper du får en fortsatt fin romjul :-)

    SvarSlett
  2. Fantastisk=) Ser superkoselig ut, og fint at man kan kombinere jul og hagearbeid. Det går dessverre ikke her... mest fordi det blåser. Ha ei fortsatt fin jul=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Håper du tilgir meg for fristelsene;o) Jeg må nok ut i hagen imorgen, ikke for å luke, men for å plante de siste tulipanløkene og klippe gamle helleborusblader før de nye springer ut. Håper du har en fortsatt god dag:D

    SvarSlett
  4. Ja, Ellen! Jeg har ikke gjort dette før selv heller, og synes at det er temmelig eksotisk. Men havelysten kommer med anledning - i fjor på disse tider ville jeg sagt som deg, Heidi.

    Det er vel vind og vindens ødeleggelser som er denne romjulens innretning for de fleste, Vibeke. Det blåste såpass her at jeg er glad for at mitt drivhus er helsveisede vinkeljern.

    SvarSlett
  5. Nei, Mona. Ingen tilgivelser herfra - informasjon trenger man ikke tilgivelser for! -Jeg får vel pent være ansvarlig for mine egne villfarelser, også når det gjelder violaer :-)

    SvarSlett
  6. Herlig med en slik vinter nå, etter de to kalde strenge vi har hatt:) Jeg er til fjells, og lurer på hva dagmar har stelt i stand hjemme.... Ha en masse god romjul:)

    SvarSlett
  7. Hos oss er det snø i skiløypene og bart i hagen. Måtte det vare hele vinteren. Jeg har også luket, og rakt løv. Da jeg fikk se hvitveisen ble jeg litt usikker på om vi har sen høst eller tidlig vår.

    SvarSlett
  8. Hvor har du dog været flittig. Jeg venter efter forår.
    Sød hun du har.
    Tak for kigget.

    SvarSlett
  9. Veldig inspirerende! Tror sannelig jeg skal ta en liten lukerunde i morgen. Vassarven spruter på om dagen.
    Du er heldig som har så bra assistent i hagen!

    SvarSlett
  10. Det er så jeg nesten kan luke her også. Merkelig vinter...
    Delphi er heldig som kan bade ute nå!

    SvarSlett