fredag 10. september 2010

Sopp og haveinspirasjon

Det er veldig hyggelig å få besøk i Strandhuset og ekstra hyggelig er det når den besøkende godtar å dra ut i skogen for å plukke sin egen middagsmat før han i det hele tatt rekker å bære inn baggasjen. Vi var både her og der, som det heter i god soppstedhemmelighetskremmeritradisjon, på begge sider av E18. Helt nye steder DSC_0101funker også i år – heldigvis, for jeg har lang tid igjen til soppstedene er innarbeidet. Men denne kvelden var det treff, og middagen ble e origie i soppretter. Med litt ovnsbakt potetogløk til. Nok til fire sultne, og neste dag var det nok til fire til lunsj også. Det tok tid – vi renset sopp i timevis og serveringen ble utsatt gang på gang. Men som det smakte! Jeg satser på en lang sopphøst, minst like lang og soppholdig som fjorårets.



Høst er havetid! Havetid!  Jeg trenger litt mer inspirasjon, slik at jeg får løftet blikket høyt nok til å overse alle kassene med planter som griner av dødsredsel. Helt reell, forøvrig. Etpar blir reddet hver dag, men det er neppe tid til alle. Og jeg er egentlig klar for mer entreprenørvirksomhet. Så vi dro til Ramme. Tidlig på morgenen.
DSC_0133
DSC_0131
Og hva er mer inspirerende enn Rosemary Vereys staudegang i midtaksen i Havlyst – Petter Olsens have på Ramme Gaard. Havegangen bærer navnet Fire and Ice – hvor flammene er plassert midt i, og isen er henvist til øverste og nederste del. Trekanter av stauder, avbrutt av stativer med roser og klematis, og de flotte oppsurrede søylebøkene.
Læring: Stauder og sommerblomster om hverandre. Store grupper like planter. Variasjon av blomstringstidspunkt. Høye planter bak som kant, så høy så man ikke kan se over.

DSC_0120
Dette er en drømmeplante. Gunnera. Kjempedigre blader, så store at man kan gå under. Dette eksemplaret er noen år gammelt, men det frøs ned i vinter til tross for at det ble pakket inn etter alle kunstens regler. Jeg har kjøpt en liten en. Ganske liten. Den skal pakkes inn i isolasjonsplater før kulden ødelegger den, for den skal bli stor og leve lenge i haven. Håper jeg.  Ryktene sier at Christopher Lloyd ha sagt at dersom oppgaven er dekorering av større rom – Royal Albert Hall – er Gunnera et godt valg. Det er mulig at jeg bør endre en strek eller to på ombyggingstegningene for Strandhuset. Og dessuten skaffe noen 1:1 marmormennesker til å plassere rundt i skogen bak den.
DSC_0119
Markdekkere får jeg nok aldri nok av. I Havlyst har man forsøkt å dekke marken med sølv i flere år. I år ser det for første gang ut som om de vil lykkes. Grønn- og sølvbladet lamium og ulike Brunnera macrophylla, her: Jack Frost, danner et (litt løst vevd) teppe.  Læring: Enten mye tålmodighet, store mengder planter – eller små områder med sølvskogbunn!



Og husk: Uten mennesker, stopper haven!
DSC_0137
 DSC_0139

Jeg er snart klar for siste haveøkt i år: Høstinnspurten
I år forhåpentligvis som langspurt. Jeg regner med at klimaforbedringen slår ut nå på høsten, når fjorden holder haven varm helt til november!



8 kommentarer:

  1. Det er alltid hyggelig å besøke Ramme gård, for der er det jo så mye inspirasjon å ta med seg hjem til egen hage. Får håpe høstsesongen blir lang hos deg så du rekker å få ned endel av alle de plantene du har på vent.

    SvarSlett
  2. Ramme skal besøkes en gang, jeg veit den ligger der og venter på meg. Blir alltid fasicnert over bilder derifra :D
    Herlig skogbunn, flott med store prosjekt!

    SvarSlett
  3. Og da fant jeg ut hva jeg skal gjøre med de to lamiumene mine som står på vent, jeg spar dem ned i skogen bak huset. ;)Så da gjenstår bare resten!

    SvarSlett
  4. Jeg skuller gjerne vært på ramme under høstdagene, men det ble det ikke noe av da jeg klorte meg fast til fjellveggene i jotunheimen i stedet... Men absolutt et sted å hente inspirasjon, eller et sted å innse sine begrensninger, men det siste må jo også læres, iallefall for meg:) Klem

    SvarSlett
  5. Det var jo veldig snilt av deg da:) Da går jeg ut og luker og luker alt jeg ser:)

    SvarSlett
  6. Flott! Du gjør havemenneskeheten en tjeneste :-)

    SvarSlett
  7. Nytt forsøk, kommer her en kommentar nå da?

    SvarSlett
  8. Ja, annet forsøk gikk. Da skulle kommenteringsmulighetene være forenklet. Tusen takk for hjelpen, Line og Miamaria :-)

    SvarSlett