mandag 25. februar 2013

Plantedrømmer

Astrantia major Star of Fire


Astrantia - stjerneskjerm. En nydelig plante som alltid har facinert meg.  Jeg sådde og sådde, og fikk aldri spiring. Da forbarmet en havedame seg over nybegynneren meg, og fortalte at de må være ferske, Astrantiafrøene, og det beste var å finne frøplanter rundt egne planter.  Og ikke bare dét - hun kom med en boks med småplanter til meg i haven på Høybråten.




Det er sånne opplevelser som setter spor. Og jeg ser det om igjen og om igjen i haveverdenen. Det er en generøsitet som ikke er vanlig å snuble over. Ikke mellom vilt fremmede mennesker. Det er selvfølgelig et poeng at de vokser, disse plantene våre, det er mulig å dele av, ta en frøplante eller spare noen frø, men det er jo ikke noen nødvendig sammenheng mellom muligheten til å dele, og at det faktisk gjøres. Men altså blant havefolk:  der deles godene!  Jeg har mange å takke, så jeg nevner heller ingen enn mange navn:  Tusen takk!


I en import for noen år siden kom Astrantia Star of...   både Beauty, Billion og Fire hjem til meg. Nydelige. Senere har Lars, Roma og Rubra kommet innom, og noen frøplanter jeg ikke vet navnet på. Nå ser jeg at Vegge gård  har Astrantia Abbey Road på årets staudeliste. Ikke for det, jeg har flere ganger falt i staver over en eller annen skatt, og fått vite at den har vært i utvalget deres i flere år allerede. Så jeg passer meg vel for å si at den er ny. Men den er iallefall ny for meg - nytt å vite at den er tilgjengelig her, iallefall.  Mørkere og vakker, kjent for lang blomstring og mørke stilker/stengler. Beatles-stjerneskjerm -- den ble MÅHA.










Det er ingen som kan betvile at jeg trenger flere Heucheraer. Skal hele "fjellet" dekkes, må det mengder til. Et genialt prosjekt, om jeg skal si det selv! Jeg skal på Heucherajakt - i år også!

Deter endel deler av den listen jeg ikke bør se nøye på. Det er ni ulike Trilliumer. Heldigvis har jeg flere av dem, men mangler selvfølgelig noen. De er så! nydelig. Og snart dukker de opp av bakken igjen. Luuuurer på den Trillium catesbaei - er ikke det den rosa?  Nei, nei.   Ja, ja.  Tiarella wherryi  Pacific Crest er så nydelig at jeg kjøpte den to ganger forrige sesong - virkelig et heftig angrep av MÅHA.  Men den Crow Feather...  Er det en Tiarella jeg ikke har, skal den med. De er små underverker i bedene. Stabile, spennende bladverk, ofte fine høstfarger, små lekkerier av blomster. Mat for macroliser!

Og disse med bare latinske navn -- uten norske. De er triggere.  Så nye at de ikke har fått norsk navn ennå. Pleurospermum brunonis. Yadda - nå kommer jeg snart og tar en titt på deg, Pleuro!  Og om du blir med hjem, og du sprer deg mye, kan jeg sikkert dele med noen siklere som kommer tuslende innom en soldag neste sommer. Og etterhvert får den norskt navn også. Psaudoastrantia?  Lizmstjerneskjerm? Den så litt sånn ut på bildet jeg fant på Google.

Det er drømmetider - nye drømmer følger. Når inspirasjonen fra plantelister og andres blogger slår inn.


NB: Drømmer kan forveksles med planer. Det gjør ingenting. Er de ikke realisert neste februar, er det bare å drømme igjen!


7 kommentarer:

  1. Godt å høre det ikke bare er jeg som roter med planer og drømmer! ;)
    Astrantia er såååå fin, og jada jeg kjenner meg igjen i såproblemer! :)
    Når de først strør om seg ute er de jo nesten invasive.

    Gosh så vakker denne dammen og beplantningene rundt er!
    Veldig innspirerende!

    SvarSlett
  2. Febervillelse eller bare helt normal hagegalskap?!? Joda, jeg kjenner meg igjen :) Ikke tror jeg at vi blir frisk heller, sånn med det første. Og ikke for det, vi har vel ikke noe uttrykt ønske om det heller? Ha en fin uke!

    SvarSlett
  3. :) Kjenner godt til den litt gale følelsen av å måtte ha den og den og den....

    SvarSlett
  4. Dette høres helt normalt ut i mine ører ;-)) Samlerdilla er en herlig sykdom hvis en kan utrykke det sånn. Jeg har ingen planer om å bli frisk med det første... ;-))
    Det blir nok litt shopping på Vegge i år også!

    SvarSlett
  5. Jasså, så Astrantia Major må såes ferske? Ikke så rart da at alle de jeg har sådd ikke spirer.....da vet jeg det, så da prøver jeg ikke mer! Jeg er er lett offer når det gjelder vakre planter, og Heuchera får vi i alle fall ikke for mange av! Jeg gleder meg til å se berget ditt dekt av denne flotte samlerplanten!
    Gratulerer med finaleplass forresten!

    SvarSlett
  6. Gratulerer med finaleplassen! Og masse lykke til :)

    SvarSlett
  7. hihi, rart med det de hagedrømmene, de er gjerne større enn hagen er, men drømmehagen man tenker på i vinterkulda er også full av gleder, om den blir mulig å vandre i også utenfor tankene er ikke alltid så nøye.

    Gratulerer med finaleplassen i x-faktor maria :D

    SvarSlett