tirsdag 19. februar 2013

Inspirasjon og tyveri


Moseplassens X -faktor har husert i havebloggene de siste ukene. Jeg har jobbet på spreng - daglige bloggposter er ikke hverdagskost fra min side, men nå har det vært bildegjennomganger og bloggskrivinger hver kveld en stund. Samtidig har alle andre blogger også bugnet av flotte bilder fra deres havesesong - og jeg har knapt hatt overskudd til å se dem.

Derfor denne inspirasjonsposten. Jeg har tatt sjansen på å stjele bilder. Kopiert fra bloggene, og limt inn her. Alle bildene er trykkbare - og da kommer du rett til åstedet. Blomstens navn og bloggens navn oppgis. Jeg mener at dette er innenfor sitatretten, selv om jeg bruker bilde som sitat. Bildet er jo meningsbærende i vår sammenheng. Om du føler deg misbrukt - si fra, så sletter jeg bildet fra deg!

Det er mange innlegg, mange mennesker, mange planter - og jeg har ikke som juryen sett på alle - og jeg har bare vurdert plantene ut fra hva jeg ønsker å ha i min have. Subjektivt - ikke fototeknisk, ikke historien, ikke kjente, ikke noe annet enn: vil jeg huske denne planten og få tak i den og putte den ned i min egen have.  Etter noen utplukksrunder står disse tilbake:




Sort Helleborus orientalis fra Marits hagedagbok














Clematis texensis 'Buckland Beauty' fra Mias hageliv



Uvuaria grandiflora fra Aud på Dal

uvulariamontasje

Gentiana fra Tuaihagen og huset.


Helenium 'Moerheim Beauty' fra hagen vår



Paeonia lactiflora 'Sorbet' fra Marits hagedagbok



Cosmos atrosanguinea fra drudeblaa



















Iris lyseblå fra Alice's Eventyrland



Prunus triloba fra Vår svenske sommerhage


Eucomis bicolor fra Krepsemors hage
























Cephalaria gigantea fra Visningsträdgården Hällan

Jättevädden Cephalaria gigantea.

Cristata fra Blommor og sånt med koloni



Gentiana lutea fra Rantenhagen



Anemone nemorosa 'Flore plena' fra Gullet70s Hagekaos




Dette var min inspirasjonsrekke for denne gangen
Jeg håper ikke jeg har tråkket noen på tærne
Og jeg gleder meg til å leie (helst) alle disse skjønnhetene inn i haven min

På forhånd takk,
Maria

10 kommentarer:

  1. Jeg føler meg, beæret, ikke tråkket på :-)
    Den helleborusen har jeg sådd selv. Den heter 'Metallic Blue Lady' , og brukte to år på å spire. Men den er helt klart verdt ventingen på fire år før den blomstret i fjor for første gang ;-))
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  2. Bare en ære, Maria! Jeg vet jo at du er en planteestetiker .)

    SvarSlett
  3. Så flott Maria! :-D Jeg føler meg også beæret :-)Det var veldig mange av plantene på inspirasjonslisten din som plutselig også havnet på "Må ha" listen min ;-)
    Synes det er kjempeartig at du blogger så ofte for tiden. Akkurat nå føler jeg meg uthungret på planter, vår sol og varme, så slike innlegg er jo rene vitamininnsprøytningene- selv om det er farlig med kombinasjonen planteinspirasjon OG fristende webbutikker for pengeboken for tiden ... ;-)
    Ha en fortsatt riktig fin dag.

    Klem
    Stein

    SvarSlett
  4. Living here on the shores of Lake Michigan in USA in my own 'beach house", when I saw your blog and Beach House, I just had to check you out. Great photos today. I need to find a translator tab so I can read all you wright. I do want to return. Jack

    SvarSlett
  5. Så mange flotte ekemplarer! Bra liste:)

    SvarSlett
  6. Mye flott. Så koselig at du ville bruke mitt bilde. D

    SvarSlett
  7. Lekkert. Berre lekkert Maria. Sukk...

    SvarSlett
  8. Mange lekre her, å veldig gøy du synes kinasøten fra min hage var ønskeverdig :) Jeg sender deg gjerne en bit, bare den hersens snøen blir borte. Flott helg ønskes deg.

    SvarSlett
  9. Nydelige MÅ HA planter du har valgt deg.
    God helg.

    SvarSlett
  10. Så lekker Må ha liste:) Vi har noen til felles ser jeg. Min liste vokser for hver blogg jeg er innom. MÅ visst kjøpe ny hage for å få mer plass:) Ha en fin helg.

    SvarSlett