søndag 8. mars 2015

Åttende mars feires i haven!

Det bare måtte bli en runde med kamera i dag. Dette er de første, og det kommer flere. Mange flere. Det er fantastiske dager! Den første er Crocus versicolor Picturatus. Den har hatt en vill fart opp av bakken de siste dagene. Den aller første er i blomst, og det er flere rett etter den - det kan bli en hel. liten flokk i løpet av noen soldager.
Denne har samme farger, men ikke like filigrans-aktig mønster. Den har stått her i Strandhushaven noen år, og det er etpar fine, små tuer av den. Crocus chrysanthus Prins Claus. 


 Denne har jeg trodd har vært en Crocus tommasinianus, men dengang ei. Når det blir gjort skikkelig, og det bør det jo, er det en chrysanthus dette også. Crocus chrysanthus Cream Beauty!
Men dette er en tommasinianus.  Jeg skriver navnene mange ganger i håp om at de setter seg fast noe sted. Crocus tommasinianus Roseus. Denne er en av de jeg har drømt om lenge. Hadde den her, såvidt i fjor, men måtte utvide løkbestanden. To tuer i år!

 Siste Crocus i blomst 8. mars er Crocus chrysathus Fuscotinctus. Den er bitteliten, og ser ut som en samling små soler. Den sprer seg. Litt. Overhode ikke noe plagsomt, det kunne godt vært mer, men iallefall - det er flere i år enn tidligere år!












Jeg har tittet etter rosa i haven i dag. På kvinnedagen er det oppstart av Moseplassens X-factor for blomster, og første farge ut er rosa. Det var ikke mye å velge i. Denne var den eneste jeg fant, men den er jo helt strålende. Kommet litt kort, kanskje?  Det kan hende at det skjer noe med den i morgen. Sol og varmt en dag til - det kan være nok.


Inger Karins rosa, fylte blåveis. Det kan vel knapt bli nydeligere?


12 kommentarer:

  1. Nydelige vårblomster... blir spennende å se om den rosa låveisen springer ut og blir en X-faktor kandidat. ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, med glassklokke over i stiv kuling har den stått og vokst. Men den slår nok ikke ut. Men den kan kanskje delta som ufødt også?

      Slett
  2. Takk for en dose skikkelig vårfølelse Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Marianne. Rett er bare rett og rimelig - jeg har kost meg med Sollihøgdaskibildene dine :-)

      Slett
  3. Aiiaii...har du krokus i blomst...mine står nok litt skyggefult og ikke kommet ennå!
    herlig med de første som blomstrer!
    God uke i vårsolen:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må da være første gangen at noe kommer først her nede? Du er en mester til å plassere dine godbiter så de lyser opp lenge før jeg begynner å se etter mine.

      Slett
  4. Å kjære, så vakkert!
    Jeg har nok "feiret" dagen på jobb, med dobbelvakt...

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen må balansere halvtidsjobberne ;-) Leve innsatsfolket! Og håper det blir litt utetid utover i uken for deg.

      Slett
  5. Så deilige vårtegn det var hos deg! :)

    SvarSlett
  6. Det er magisk når de første krokusene titter opp=) Det er nok en liten stund til de kommer opp her enda, men jeg ser dem=) Håper alt er fint=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvert år har jeg tenkt at det er for lite vårplanter, og for sene sorter. Nå kommer det seg. Og ja - det er magisk! Det er jo supertidlig, dette, tidlig i mars, og plutselig er det vår i Trøndelagen også.

      Slett