onsdag 20. mars 2013

Verdens likedag

I dag er vi alle like! I hele verden.  Solen står rett over ekvator, og dag og natt er like lange overalt.  Fra i morgen og fremover, er det vi som har mest dag. Og mer skal det bli. Jo lenger nord, jo mer ekstremt. Dagen er 6 timer og 19 minutter, sånn cirka litt avhengig av hvor du er, lenger enn ved solsnu. Og vi er halvveis til midtsommer.

Hurra for vårjevndøgn!

Markeringsdager passer for rapportering og feiring. Jeg tar begge deler.

Iris stolonifera Morning Cofee, lånt fra Gerbianska.com
Haverapport.  Sne og is. Kuldegrader døgnet rundt. Vårtilløpene er stanset opp, og jeg er bekymret for Iris reticulata White Caucasus, Iris vicaria Morgiana og Iris acutiloba ssp. linolata klon 09-91 A. De hadde alle kommet opp en cm. eller så, og det er uvisst om de vil fortsette etter denne kuldeperioden. Iris stolonifera Morning Cofee er jeg ikke bekymret for. Lenger. Den ble hentet opp fra dypet av måkene, hakket til døde og forlatt for å råtne. Tiltak:  Håpe og be. Lage egen kaffe.

Husrapport. Intet hyggelig at melde fra husfronten. Det blåser fremdeles rett inn, men så lenge det ikke sner, trenger jeg ikke måke på stuegulvet. Tiltak: Ingen nye, det jo snart sommer.

Jobb. Morsomt. Fremdeles verdens beste jobb. Vekslende prosjekter, flotte kolleger, og jeg lærer nye ting hele tiden. Holder 50%, og det har gått over et år! Det synes jeg er lovende, selv om NAV forteller meg at prognosen er dårlig etter 5 år. Ikke godt å vite hva de mener jeg skal bruke den opplysningen til. Tiltak: Bite tennene sammen og smile.

ME. Jeg gremmes fremdeles over at det ikke bevilges penger til forskning. Det er 10-15 000 med ME-diagnose i Norge i dag, og forskningsrådet ga ikke de nødvendige 8! millionene for å sjekke ut en mulig forklaring/behandlingsform. Helt uforståelig! Det er igangsatt en crowdfounding - jeg ønsker den alt godt! På privaten bruker jeg nesten all energi til å klare 50 % jobb. Ikke turer. Ikke trening. Ingen såing i år. Ligger lavt med haveplaner. For å unngå det verste savnet, har jeg puttet noen frø i potter bare for å se spiringen. Det går ikke så bra. Snart sår jeg litt karse! Og drar på havemøter innimellom. Men prioritering lærte jeg jo i høst:  det betyr å ta bort noe. Så da så. Jeg har tatt bort det meste av rengjøring også.

hurra


5 kommentarer:

  1. Fantastisk flott innlegg!
    Ønsker deg en fin dag.
    Mvh Monica

    SvarSlett
  2. Ja, i dag er en fin dag. En av årets store merkedager.

    Ønsker deg en fin dag i sør. Her laver snøen ned og det er ikke noe som minner om vår. Men jeg lever i håpet...

    SvarSlett
  3. Takk for mange nyttige opplysninger.
    Dog vårjevndøgn? Lite som minner om vår ute nå her på mine trakter iallefall.

    Fin onsdag fortsatt.

    SvarSlett
  4. Ja tenk det! Allerede! Her er det 2 varianter av Iris stolonifera, hvorav den ene er Morning Cofee, som har våget seg noen cm over frossen grus :) Det blir kjempespennende om det blir blomster! Jeg tror nok dine Iris også vi klare seg gjennom en frostperiode. Utrolig hva de tåler :)

    SvarSlett
  5. Jeg er glad du har nevnt rengjøring som siste på punktene over ting. Det er nok beste å prioritere bort først. Det forsvinner ikke noe sted.

    Håper irisene klarer seg. Av og til er det bare pyton å ha så mye snø, og måtte vente ekstra lenge på en etterlengtet vår. Av og til er det imidlertid også helt greit med en god og fyldig hvit dyne over alt det vakre som ikke må forsvinne fra hagen.

    Nå er onsdagen over, og en ny torsdag truer. Måtte den bringe deg sol, kanskje litt mer vår, nok overskudd til at noen mål oppnås, gode samtaler og masse god kaffe.

    SvarSlett