mandag 18. mars 2013

Hva passer? Trær og bunndekkere


I tillegg til de forhatte thujaene og sypressene, var det noen praktfulle trær og busker i haven da jeg overtok den. Acer japonica ukjent, men Atropurpurealignende, har jeg vist frem gang på gang her på bloggen. Den er fantastisk, både med og uten blader. 


Rett ved siden av den står busk til. Tulipantreet, ble det presentert som av damen som solgte meg huset. Det er ingen Liriodendron tulipifera, men en Magnolia. Magnolia liliiflora Nigra kanskje?



Under Aceren har jeg plantet ulike lave stauden med sølvfargede blader. Ulike Brunnerea, Lamium og Pulmonaria. Innimellom er det tulipanløk for litt vårblomstring. Dette fungerte fint 2012, selv om det fremdeles er litt igjen før det dekker helt. 

Magnoliaen står ved dammen, innenfor haugen og har bare det vordende bekkeløpet mellom seg og Aceren. Jorden i haugen kommer fra oppgravingen av terrassen, så det er mest sand, litt havejord og endel stein som er jordsmonnet. Under Magnoliaen vokser det stort sett skvallerkål og løvetann. Og flere av den gjengen. Magnoliarøttene skal ikke ha for mye forstyrrelser, så her må ting (og luking) tas forsiktig og over tid, mens jeg like forsiktig forsøker å klippe Magnoliaen så grenene ikke ligger bortover bakken. Snart, forhåpentligvis denne sesongen, kan jeg begynne med bunndekkerplanting, under magnoliaen.

Og det er det jeg trenger planlegging av! Bunndekkere.

Enten kan jeg fortsette her på samme måte som på andre siden av bekken: Sølvfarget Laminum, Pulmonaria og Brunnera. Alternativ A.

Eller jeg kan bruke de samme plantene, men sortere litt, så for eksempel Lamiummene flyttes til Magnoliaen, og de andre blir stående igjen. Lamiummen er lavest, derfor ble den eksempelet, egentlig kan jeg likegjerne flytte alle Brunneraene. Alternativ ALaminum, ABrunnera og APulmonaria

Eller jeg kan finne på noe helt annet! Jakt på bunndekkere er spennende. Det er iallefall helt sikkert!


I skogen har jeg planet altfor mye og altfor tett. Ikke noe sjokk, det var helt nødvendig for å få plantene unna. Men: altfor tett blir altfor tett.

I fjor ble Dicentra spadd ut og forvist til jeg husker ikke hvor. Ikke husker jeg om det var formosa eller eximia heller. Vanskelig med alt som burde vært husket, men det dukker nok opp. Poenget var at den spredde seg for mye. Og det gjør de begge to. Her står de altså - etter at jeg har fjernet dem første gangen. De er pene - det er vanskelig å ta i nok når de skal bort.


Og grunnen til at de måtte fjernes, var at Epimediumene sto for tett. Her er bildebevis på påstanden. pilene indikerer hvor jeg mener at det er Epimediumbunndekke...



Jeg hadde med noen fra Høybråten. Vanlige..  Og jeg har skaffet noen litt herfra og derfra. Epimedium latisepalum. Epimedium zhushanense. Epimedium Artic Wings. Epimedium Fire Dragon. Og enda noen flere som jeg inderlig håper har lapper der de står. Selv med Dicentraplassen, er det for trangt, og jeg bestemte meg i fjor for at Epimediumene må flytte. Hvor tok jeg ikke stilling til, men de melder seg opplagt på i diskusjonen om bunndekkere under Magnoliaen. Alternativ B: Epimediumene.
Fordeler:
Få dem unna der de er nå.
De er av varierende høyde, bladform og farge, så de kan skape litt variasjon midt i likheten.
Jeg liker dem.
Det er mange, og endel av dem er noen år og kan deles, så de dekker ganske godt uten ytterligere innkjøp.
Ulemper/tiltak:
Må få jorden til å bli mer humusholdig - men det er i grunnen fint for Magnoliaen også.
Blomstene gjemmer seg nedi bladene, så bak og under Magnoliaen er en utfordring. Kanskje litt terrassering av haugen så iallefall de mest prinsessete kan stå litt høyere?
Epimedium er dødsspennende! En god plass til dem kan bli kostnadsdrivende. Bli rik?

Dette er et langt lerret å bleke, men noen har bleket før meg.
Stein har laget to flotte innlegg om bunndekkere i sin Vår svenske sommerhage-blogg. Du finner dem her: Del 1 og del 2.  God tur - der er det masse andre flotte innlegg om woodland, og støping, strukturer og galematias - så beregn mye tid!

Det kommer forhåpentligvis en fortsettelse....

1 kommentar:

  1. Hmmm. Sånn etter at jeg kom over "oi, for en flott Magnolia" og "Jeg vil også ha en sånn acer" og så har fått beundret ferdig at det var veldig flott med forskjellige blomster i omtrent samme farger var min første tanke at alternativ B virket lurest. Så forandret den seg like raskt til at jeg tror Alternativ A blir best. Med planter som går igjen over hele.

    Egentlig tror jeg at det bunner ned til at jeg skal gruble mer på hva jeg tror, og så kanskje det hjelper om jeg kommer meg ned til terrassen din og får en kaffe latte mens jeg grubler videre gjennom det. Gjennom en solnedgang for eksempel. En gang jeg ikke er fullt så trøtt.

    Overbevist om at det kommer til å bli veldig flott til slutt - uansett om det blir A,B,C eller kanskje til og med enda lenger ut i alfabetet!

    SvarSlett