lørdag 31. mars 2012

Sesongåpning

Påske - det er en passende tid å erklære sommersesongen 2012 for åpnet!

Værmeldingen sier litt nattefrost fremover - det kan vi leve med for rosene er ikke klippet. Det har holdt hardt, for mange av dem har nye blader helt utbrettet.  Men jeg klarte å holde stand! Gunneraen er pakket ut, men fiskekassen står rett ved siden av og den kan fort settes over igjen ved behov. Gunneraen er fin etter den korte vinteren og har 8-10 cm høye bladkrøller. Og en stor, rosa "basisklump" (mangler visst noen begreper her...). Og klematisene kommer. Også de kriseplantede. Ikke alle enda, selvfølgelig, men mange nok til at jeg er superoptimist.


En liten dverglønn med helt røde kvister ser død ut. Veldig død. Ellers ser det ut som om det er liv i det jeg forventer liv i. Noen busker er jo trege, det er alt for tidlig å være bekymret for Ginkoen. Men Parykkbuskene....  kanskje litt bekymring er på sin plass? Men de står særdeles lite gunstig til, helt inne ved et langt tregjerde. Men sånn er livet - skal man lage have først og restaurere huset etterpå, blir det mye planting som ikke skjer langs de attraktive syd- og vestveggene.  Men etterhvert.  Da!  Den som lever får se.

Men altså den lille dverglønnen som døde. Den hadde jo en funksjon å fylle. Og det kan den avgjort ikke gjøre lenger. Hva er mer naturlig enn å skaffe en erstatter?

Jeg har skaffe Leca i dag.  Godt å ha når prosjektene står i kø. En pall er kjørt hjem og tatt ned av hengeren. Noen mørtelsekker er stablet, og armerings"stiger" ligger klart.  Det mangler tiltak, og et utgravd hull. Og muringsprosjektet har ikke høyprioritet.  Så jeg kan i ro og mak trille blokkene fra vestsiden til østsiden av huset de kommende ukene.

Poenget var at da jeg skulle hente Leca var vi ute og kjørte.  Og noen hadde tipset om at EK-plantesalg i Sandefjord har åpnet for sesongen. Vi svingte nedom for å sjekke med Leca på hengeren. Det stemte. Åpent!  Taataaaa!! Det kommer til å bli et flott sted. Det er det forsåvidt allerede, men det er bygging på gang, og idéer og ambisjoner om å kunne tilby spennende saker og ting. De lager stauder, trær og busker selv, tar inn Austinroser direkte fra England og har i det hele tatt masse det er verdt å se nærmere på.  Høye, oppstammede kuleakasietrær, for eksempel. Eller oppstammede urtidstrær. Mange ulike vier og pil. Godt utvalg i roddis, asalia og hydrangea. Masse grønne saker, busker og kuler i ulike grønnfarger som ikke pirrer meg - og rosene sto under hvit plast.  Et besøk verd, selv om de ikke har noen hjemmeside - iallefall ikke noe jeg har funnet.

Jeg hadde lyst på masse.  Det er en fryd når de oppstammede trærne er så høye at man faktisk kan gå under dem! Kuler svevende i tre meters høyde har jeg knapt sett på et norsk gartneri! Mange ulike - også prunuser. I rosa blomst.  Men stålsatt som jeg var, sto jeg imot. Det ble bare to planter med hjem. Ingen av dem sto på ønskelisten. Dette lover ikke helt bra.  Men det var bare to!  Ikke en stemor i tillegg!

En Acer Marlo. En liten viftelønn med flikete blader som er grønne innerst og knallrosa ytterst. 80 cm høy blir den, men jeg kan holde den lavere med litt stussing. Nå er den bare 40. Dette er altså bare en erstatningsplante. Ikke et reelt nykjøp!  Bare så det er sagt.


Og en Salix gracilistyla Melanostachhys. Oppstammet på en 80 cm stamme - passende til å gi høyde til et staudebed.  Har gåsunger. Og de er sorte.  Grimme andunger!  Helt uimotståelig.



Tusen takk til dagens turfølge - det er mye morsommere å være to på tur. Mye morsommere. Og takk for vincaene!




12 kommentarer:

  1. Ååå, de gåsungene var jo til å dø for! Lekkert!
    Og slike erstattningsplanter teller ikke med i budsjettene i det hele tatt!

    Jeg har klippet halvparten av rosene ned, så får vi se da..
    Jeg satser på nesten frost, ikke helt frost! Det er faktisk vår her på toppen av fjellet også! Ikke Våriris blomstring riktig nok, men Blåveis og krokus! Det er ikke verst!
    Og jeg tror Parykkene kommer seg, de klarte seg jo i skyggen oppe på Moelv, så da burde de klare syden der nede hos deg?

    SvarSlett
  2. gosj
    for noen gåsunger!

    Høres herlig ut med gartneribesøk da! skulle gjerne hatt noen spennede her i Oslo også, mulig de finnes men jeg kjenner bare til de store kjedene her, og en fyr i Asker (?) som bare selger til de han liker...

    SvarSlett
  3. Den Acer Marloen var jo nydelig! Spennende med et gartneri som holder høy kvalitet og har litt andre ting enn de fleste andre har! Hva slags prosjekt er det du skal til med, mon tro? Leca og mørtelsekker høres spennende ut!
    Kos deg i påsken :)

    SvarSlett
  4. En spennende tid nå:) Og jammen er de herlige de svarte gåsunger... Og det høres ut som et gartneri jeg liker:)

    SvarSlett
  5. Det kan høres ut som om jeg må en tur til sandefjord... Vær så snill ikke fortell mer, min motstandskraft er svak, altfor svak på denne tiden... I min lille hage er nemlig oppstammede ting, og spesielt de man kan gå under så inderlig velkomment... Nei, ikke tenke mer i de baner....da ender det med "Sandefjord here I come" he, he:)

    SvarSlett
  6. Tre minutter mellom innleggene -- dette er gode havetakter, Linda!

    Ja, den lille Marloen tror jeg er lur! Aner ikke om det er en ny en, eller om jeg bare ikke har sett den før. Den lignet litt på den avdøde, men er mye mer intens i fargene.

    Og du har sikkert rett med Parykkene, Snuffeldyret... håper jeg!

    SvarSlett
  7. Hæ-hæ, bare to! Og ikke har det gått en uke?

    Hmmm. Lurer på den parykkbusken jeg plantet i fjor? Jaja. Noen sjanser tar man, og ikke alt...

    Skjønner ikke hvordan jeg kan unngå å beskjære rosene. Skuddene er altor lange!

    SvarSlett
  8. Her var det litt for mye lekkert på en gang.., Jeg falt for gåsunger og ikke minst den lønnen... Jeg har lønnedilla i tillegg til alle andre diller. Tåler ikke sånne bilder...
    Her har jeg to parykkbusker som har klart seg i 5 år, så da må de da klare seg hos deg???

    SvarSlett
  9. De gåsungene ble nesten for mye for meg, værsåsnill... fortell meg om herdigheten på de vakreste av de vakre gåsunger. Og sånn ellers ønsker jeg deg en strålende hagesøndag, her snør det...
    Tuaklem

    SvarSlett
  10. mannen på Ek sa de skulle få inn mange Acere, Marit... Og herdigheten på de sorte herlighetene er H6, Tua :-) *ondt smil* (Og det er ingen aprilspøk)

    SvarSlett
  11. takker for nok en tips, og fristelse hos meg:) Ahhh hjertetre??? Leste jeg rett? SOm det står på ønskelisten min, sukk... Det har de aller herligste spirer på våren, og tenk deg duften til høsten... Et herlig tre:) Heldige du:)

    SvarSlett