søndag 25. mars 2012

Overload

I dag har jeg tatt en million bilder. Minst. Siden forrige fotorunde har haven transformert seg. Til det ugjenkjennelige. Den har fått farger. Og er blitt ryddet i. Her er noen smakebiter:


To små Helleboruser blomsterer. Nydelig!  De er presanger fra Inger-Marie Hagerommet, og den ene av dem har jeg bare i pensjon inntil bedene på Moseplassen ligger stille.  Dette er en slags tilsynsrappoert - for å melde om at alt står bra til med småen!


I dag fant jeg disse små botaniske krokusene. De var der garantert ikke ved siste runde på fredag! Ard Schenk er navnet. Jeg håper "noen" viser deg disse, Pappa, de er sikkert oppkalt etter en du godt vet hvem er...




Og dette?  Er rabarbraen. En av kulene er i ferd med å sprekke og åpne for det aller første bladet. Er det ikke nydelig??


Iris reticulata. Våriris. Her Purple Gem. Jeg klarer ikke dy meg - det blir tre bilder av dem. 


Og Iris reticulata Katherine Hopkins. Hepburn - heter hun stadig vekk inni mitt hode, men det er feil. Hopkins. Som i Anthony!  Men nei -- Hodgins er det. Sier Snuffeldyret. Og hun har selvfølgelig rett. Noen ganger er det nesten umulig med disse navnene....



De små trærne i haven våkner også om dagen. Alle de små lønnene har skudd. Den store røde ved dammen er litt treg, men havens vårlønnestolthet, Acer shirasawanum Aureum, er på gang. Den kommer jeg ikke til å gå glipp av med kameraet. Jeg gleder meg til den lysegulgrønnselvlysende busken står og hopper inne i et bed.

Dette er en kastanje, tror jeg. Husker ikke sikkert - og det er for mørkt til å sjekke. Jeg ble fasinert av knoppen og de rare trådene.



Det var så mye mer - og jeg var på krokusvandring i en annen have også - det kan bli travelt ved PCen de kommende dagene. For dette er i mars - og det skal vel litt til at det blir hverdagskost med blomsterbilder fra haven i mars. Så dette må jeg ha dokumentert. Marsblomstring i Strandhushaven!

Og nå er det fremdeles overskudd for litt blogghopping - det er nok mange andre flotte vårbilder rundt i bloggene i dag. Ha en god bloggkveld!

11 kommentarer:

  1. Nydelige bilder! Jeg koste meg sånn i hagen idag at jeg glemte hele kamera ;-)

    SvarSlett
  2. Kjempe fine bilder av nydelige vårblomster. Likte veldig godt det bilde av rabarbraen. Veldig stilig med kula som sprekker!

    SvarSlett
  3. Den kameraglemmingen er jeg også kjent med - bedre lykke neste runde, Bente!

    Tusen takk, Vivi. Rabarbra er nydelig - jeg håper jeg husker å følge med den. Det dukker sikkert opp flere flotte former. og det er jo en plante som mange har, også.

    SvarSlett
  4. Kjempefin Iris elv! Heter ikke de blodfattige Irisene Katharine Hodgkin? Ops, og jeg som har gått rundt og trodde det hele tiden.. Ut å skrive nye lapper..

    SvarSlett
  5. Ny feil følger -- du har helt rett, Snuffeldyret. Ikke som i Anthony :-( Beklager!

    SvarSlett
  6. Våryrheten tar helt av?
    Ja, det er bare å nyte. Helt herlig!

    SvarSlett
  7. Hei Maria:)
    ...så herligt de står ..småtuttene med blomstene og alt:))

    Helt sant..magnolia er i blomst..:))

    Men du har da fantastiske fine vårblomster...herlig innlegg:))

    Ha en fin våruke..i hagen:))

    SvarSlett
  8. Å! Så glad jeg ble nå! Takk for at du deler dine vakre bilder og tanker!

    SvarSlett
  9. Nydelig dokumentasjon på at det virkelig _er_ vår. Og irisene... helt fantastiske *smiler nesten helt rundt*
    Ha ei nydelig våruke, Maria.

    SvarSlett
  10. Herlige bilder, Maria! Spesielt flotte var alle våririsene :-)

    SvarSlett
  11. Katherine Hodgkins - ble påminnet at jeg hadde lyst på i hagen (til neste år...). Legger den inn på ønske/huskelista. Er såååå morsomt å lese ønskerlister :-) Våririsen kom - og er nå allerede nesten avblomstret her - nå har vårblomstringen av de tidligste gått litt for fort i det varme været.
    Flotte bilder du har tatt!
    Og god påske!!!

    SvarSlett