fredag 12. mars 2010

Ikke plan – ikke drøm – men noe midt imellom

P1010863 - KopiJeg nærmer meg min første vår i ny have. Det er ulidelig spennende å vente på hva som dukker frem. På visning i slutten av november var det begrenset hva man kunne se, og selv om jeg har sett på denne eiendommen i mange år, har jeg likevel ikke SETT den. Med all thujaen som var her, var det ikke lett å se noe heller. 20_522310951
Min forrige have var en treningshave. Jeg visste hele tiden at dette ikke var varig, og jeg ville ha så mye erfaring som mulig ut av den. Det kunne bare gjøres ved at jeg ikke tenkte på at det var en tidsavgrenset periode den skulle være min. Det ble gjennomført mange prosjekter – dam, stor nedgravd platting, pergola, drivhus, opphøyd bed, sandbed, egenproduskjon av planter. Helt til det siste ble det igangsatt nye prosjekter – siste høsten ble det satt masser av tulipanløk. Gud vet om noen får nyte godt av dem, eller om det hele er gravd opp før den tid.
Denne gangen er det annerledes. I dette huset og i denne haven håper jeg å bo lenge. Og da blir planlegging viktigere også. Og det gjelder å ikke bli lammet. Ikke av mulighetene, og heller ikke av mulighetene for å gjøre feil.  En av de gode lærdommene fra den forrige haven er netopp at det er ganske lett å endre på ting som ikke ble helt vellykket, eller direkte mislykket.
Struktur, sitteplasser og sesongvariasjon blir Strandhusets havemantra. Sol, vind, innsyn og kontakt med huset og vannet vil være styrende elementer. Og jeg må velge noen planter som skal ha hovedrollene.
IMG_0229Roser og storkenebb vil være med  fra den forr ige have. Noen fysisk, men det meste må skaffes på nytt. Det blir ingen samlerhave. Ikke har jeg drømmen om De Fullstendige Samlinger i meg, og ikke er jeg systematisk nok. Dessuten – når man liker geranium – storkenebb - en plante som er notorisk utro og har 1000 nye barn hvert år – da er det fåfengt i utgangspunktet. Men altså storkenebb. Og roser. Fra en hage i dårlig H4 til en strandhIMG_0226ave i H1-H2. DET gir nye muligheter. Nå er det slutt på å grave opp 28 døde roser når alt håp er ute utpå sommeren. Kanskje. Eller vil soneknekkertendensene bare flytte seg oppover i listen? Det vil iallefall være uendelig mange flere muligheter. Siden haven ligger i Horten, er det kanskje Hortensia som blir det helt nye satsningsområdet? Jeg hadde en sargenthortensia - Hydrangea sargentiana, eller aspera som den skal hete nå. Den sto klemt inni havens luneste krok, og kom med én blomst i fjor. Nydelig og blå! Det finnes uendelig mange hortensiaer, de spenner over alle hardførhetstyper, de blomstrer lenge og intenst fra midtsommer til frost. De passer ganske enkelt perfekt til de to andre.  En sterk søker, ja!  Men så var det Acer, da. Konkurransen er slett ikke over. Eller kan man ha fire? Hvorfor tror jeg at det skal være tre?

9 kommentarer:

  1. Så spennende! Det må være moro å begynne helt på nytt med all erfaringen du har samlet deg. Du beskriver prosessen dere skal gjennom veldig bra :) Jeg har også tenkt i de baner, at OM jeg flytter, kommer jeg til å begrense utvalget planter betraktelig. Her er må-ha-syken toneangivende for planteutvalget ;) Jeg gleder meg til å følge haven din fremover

    SvarSlett
  2. Må-ha kommere nok til å ta meg også, vær du trygg! Men jeg tror det blir enklere om strukturen bæres av noen - 3-4-kanskje 5 hovedsorter. Men det vet sikkert du mer om enn meg ;-)

    SvarSlett
  3. Hmmm nå gikk det litt fort for meg (det er som regel sånn:)), usikker på om jeg fikk lagt inn kommentaren:) Så om den kommer to ganger så må du unnskylde meg:) Så spennende å starte på nytt og det i en annen sone enn tidligere. Da kan man eksperimentere med nye planter og vekster:) Min samboer har nok gitt opp medbestemmelsesretten sin etterhvert:)Gleder meg til å følge hagen din:)

    SvarSlett
  4. Gammelhagen din ser jo helt fantastisk ut, så det skal bli spennende å se utviklingen av din nye hage:)

    SvarSlett
  5. Denne gangen vil antakelig Pampasen stortrives!!
    Stas å følge med her!!

    SvarSlett
  6. Pampasgressene, ja. De hadde jeg nesten glemt. Du trenger kanskje et forsøk til, du også? Det var vel Gardens North, det! Takk for godord om gamlehaven - den er allerede merkelig fjern. Heldigvis, kanskje.

    SvarSlett
  7. Jeg er ferdig med pampas for noen år. Prøver å få elefantgresset mitt til å gro seg til i stede :)

    SvarSlett
  8. Du kommer aldri til å klare å begrense deg til 4 sorter ;-) tjihii.,...hva med alle solhattene og heucheraene som finnes? Du kommer sikkert til å begynne å knekke soner likevel ;-) Gleder meg til å følge utviklingen av hagen. Blir spennende.

    SvarSlett
  9. Nei, samle på alle typer nebb går neppe, men alle G. nodosum kanskje ;-D

    Og så var det hangup på Iris et år, var det ikke? De vil jo trives godt i sandblandet jord, noen av dem, og kontrastere fint til roser og storkenebb.....
    Mange sorter er du oppe i nå? :-)
    La inn en kommentar under forrige innlegg også.

    SvarSlett