torsdag 9. mai 2019

Hekk Kortreist Proveniens

Jeg er opptatt av hekker. Skiller. Vegger. Hus. Rom. Hekker er utrolig viktig i haven, og kan godt være flere steder enn langs kantene.

Skal du skaffe hekk, er proveniens viktigere enn du tenker på.  Fremmedord uten god norsk oversettelse, men noe i retning av "hvor planten kommer fra"  eller "hvilke egenskaper planten har for å være tilpasset sitt miljø".

Nå handler det om bøkehekkplanter hos meg.  Det kunne vært hvilkensomhelst plante, men bøkehekkene er store og synlige og jeg har flere av dem. Og de oppfører seg veldig forskjellig.

Bøkehekken i kjøkkenhaven er grønn og fin. Den er til og med stusset litt allerede, og gjør jobben sin med å skjerme mot veien. De brune vinterbladene er forlengst sluppet, og våroppryddingen er avsluttet.



Lenger ned mot vannet derimot, er situasjonen en annen. Her er det også en bøkehekk. Midt i haven og synlig fra alle kanter. Da jeg plantet den, hadde jeg det litt travelt, og valgte å kjøpe store planter. 180 cm mener jeg det var. Dyrere selvfølgelig, men gevinsten var å vinne tid. Noen år. Det var hekk allerede ved planting og den ble så høy som jeg ønsket den i løpet av 3 sesonger. Så langt var alt etter planen.

Men den er så TREG. Når alt er grønt ellers i haven, står pysehekken med brune blader fremdeles. Slipper dem litt etter litt, så våropprydding er uaktuelt om man ikke vil rake hver dag. Og det er ikke min drøm... 

Jeg har lurt. Er det den kalde vinden? Er det saltet fra fjorden? Men nei, det er "sammenlignbare" hekker andre steder som ikke holder seg brune til i verste fall ut i juni.  Det er rett og slett en importert hekk jeg har kjøpt.

Den står der og drømmer om sin barndom i Italia eller Frankrike eller Nederland.  Om varme vårer. Om milde vinder.  Og så tror den at min Strandhusvår ikke er skikkelig vår, bare litt mild vinter,  og venter på bedre tider. Eurovår. Det er ikke noe å gjøre med. Den vil aldri klare å være norsk bøkehekk uten italiensk aksent. Så hvert år vil den stå der midt i haven og forsinke våren.

Oppfordring:
Når du kjøper hekkplanter - og det gjør de fleste haveeiere opptil flere ganger - sjekk hvor den er fra!
Du ønsker deg nemlig en kortreist hekk


5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tusen takk, Åshild. Det har jo vært sånn i mange år, men jeg har ikke kommet på å lure på hvorfor.

      Slett
  2. Bøkehekk er skikkelig flott - også om vinteren. Raslelyden også.
    Skulle ikke forundre meg om pysehekken drømmer seg "hjem" til Italia :)
    Er vel neppe overdrevent mye kortreist å finne på våre vanligste planteutsalg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare denne ene pysehekken i min have - og de øvrige er kjøpt som pottede småplanter eller barrot. Det er norske eller iallefall norske nok til å komme med blader på rett tid. Men heretter skal det spørres, ja :-)

      Slett
  3. Se etter E-planter på hagesenter. Disse et norsk-produserte og tilpasset våre forhold. 🌱😊

    SvarSlett