søndag 17. mars 2019

Mars er maletid





Jeg liker panel.
Trepanel.
Litt mer styrete å sette opp enn plater, men det var aldri noe spørsmål. Innimellom har jeg angret.

Trepanel lever. Krymper og utvider seg. I mars er det maletid. Da er det tørt ute og varmt inne og panelet er på sitt mest krympete. Maler jeg nå, slipper jeg striper neste gang det er på sitt tørreste. Så mars!
Det skar seg i fjor mars. Og forsåvidt marsen før det også.  Og det er mye som skal males. I min verden må elefanter spises i svært små biter. Årets elefantbit er soverommet.


Selv om jeg liker panel, liker jeg ikke panel som stadig blir litt mørkere, litt gulere, litt tristere. Ute er det sjelden veldig trist.




To strøk grunning. Heftgrunn og kvistlakk i ett. Lite er så utrivelig som kvister som blør når man tror man er ferdig.


Grunning og fargetest i ett.  Vil jeg ha det lyst?  Nei. Vil ikke det. Er lei hvitt overalt. Det har riktignok aldri vært hvitt hos meg, men det var mange år man ikke kunne finne annet i interiørbladene.
Nå er jeg klar for å fortsette med min gamle blålillafarge - Antigua fra 2011.



På gulvet er den allerede, og trenger nok en oppfriskning etter år med håndverkere og hunder. Men vegger, tak, lister, dører og vinduer får sine to strøk.  Jeg blir blidere og blidere, ettersom dagene går og fargen dekker stadig mer.  Og bedre. Nå gjenstår bare døren ut - den griner hvitt og venter på en solskinnsdag med tørketemp utenfor.

Til og med ryddet inni.
Siden det ikke ble gjort da jeg flyttet hit.
Og ikke siden heller, nå er bare halvparten av klærne tilbake
Det er blitt noen år siden de knalloransje lockerskapene skulle gis bort fra et treningsrom på Gjøvik. Og Elisabeth med passende lånt pickup fikk manøvrert dem opp og ut mens treningsgutta sto og gapte. De kunne jo gitt en hånd, eller arm, eller noe, men nei.  Etter lang tids lagring ble de kjørt til Strandhuset, og nå har de stått her og vansmektet i påvente av noe annet en gulbrun trevegg som kamerat. Det ble akkurat plass til et mørkere lite nattbord i kroken. Hurtigmalt for anledningen.  Snart kommer de oransje lampene opp også. De trenger bare litt mer kjærlighet først.


Kaffeglasset ble hjemløst da nattbordet ble stuet inn i kroken. Det er krise i en heldøgnsseng.  Men en kasse som engang bodde hos Ståle på Nøtterøy fikk hyller i all hast - jeg glemte i farten å rydde unna maten - men det gikk bra. Kyllingoghelbaktsellerirot fikk ikke tilskudd av mer fiber. Flaks.

Merk Fein og snekkersag. De holder fargeskjemaet :-)



Krakker fra Ikea - tilfeldivis samme farge. Noen ganger har man flaks - 29.- kroner stykket.

Og ranunkler fra Sørby Gartneri ved Vestfossen. Oransje små soler!



Nå blir det enda enklere å klare å holde skjemaet for hvile. Aktivitesmangeldager. Selv om jeg nok fortsatt kommer til å se mer ut enn inne.

9 kommentarer:

  1. For et vidunderlig innlegg! Så flott det er, og så flink du har vært! Nå har du satt i gang vårvekkeprosessen hos meg, den hadde jeg begynt å tvile på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan det vekke mer enn meg, er det strålende. Og takk for ros-det gjør godt når jobben er gjort 😍

      Slett
  2. Takk takk, Padlemia. Til ære for deg er de to gule kajakkene såvidt med��

    SvarSlett
  3. Det rommet ble så utrolig flott! Og skapene også. De tøffe sterke treningsgutta hadde jeg helt glemt forøvrig. Takk takk for påminnelsen. Det var veldig festlig! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen historier må stadig opp i lyset, og lage morsomme bilder inne i hodet :-) Tusen takk for masse hjelp!

      Slett
  4. Veldig fint med malt panel, har det noen steder både i byen og på hytta. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Sitter i sengen og ser på månen - og den malte panelen. Det er helt klart en fin kveld :-) God vårjevndøgnkveld til deg også!

      Slett
  5. Ser ikke ut til at du kommer til å kjede deg med det aller første ;-)) Her er det også planer om oppussing og maling men vi skyver det foran oss.. God vår!

    SvarSlett