mandag 27. juni 2016

Rapport fra 1000, nei 250, åpne haver

Hageselskapet arrangerer igjen 1000 åpne hager. Annethvert år er det nå, og det er flyttet fra august til slutten av juni. Første året hadde jeg Strandhushaven med, som en uferdig idéskisse nærmest - en liten protest mot at bare de fine og ferdig havene kunne vises frem. Noen ganger har jeg vært rundt og tittet, og ellers har jeg ikke oppdaget at det var før det var over. Jeg er spent på hva slags oppsummering som gjøres i år. 

Vi var to Hortensdamer som la ut på en ambisiøs runde. Alle åpne haver på Nøtterøy, og kanskje noen flere på vei hjem. Det sto mellom Sandefjord og Nøtterøy - ganske enkelt fordi det var de to stedene det var litt flere haver noenlunde samlet. Det var ingen siling - for det var ikke flere enn vi kunne rekke alle. 
Vi har sett mange flotte hager i dag. Veldig ulike; i størrelse, alder, ambisjonsnivå og hva hageeieren interesserer seg for. Og i alle havene var det noe for meg. Kanskje ikke det samme som hageeieren ville trekke frem - ganske sikkert ikke - men noen andre som var på besøk vil vektlegge andre ting. For vi som reiste rundt, var minst like forskjellige som hageeierene. 

I en hage var det en bekk som bare var helt ubeskrivelig nydelig. Bare vannsiget - og gresskanter. I myke svinger. Noen trær og busker nedover. Helt i utkanten av hagen. Bekken ga meg følelsen av den lille walisiske gården Allt -y-bela.  Genialt! 

I en annen have var det en hvitstammet, rødbladet bjerk, trolig Betula pubescens Rubra. Siden min Betula nigra Royal Frost til slutt ga opp etter mange år med larveangrep og stadig færre levende grener, er jeg ekstra svak for de røde bjerkebladene. Denne er trolig for stor for min lille skog - bjerk er ikke noe kul å klippe. Nydelig! 


Årets bønnestativ. Uten diskusjon, avstemning eller vedtak: dette er den klare vinneren. Kreativt!


Jeg falt pladask for denne havens valg av materialer i portalene. Det er jo ikke uvanlig med hassel, men her var det kort, tykke hasselgrener, grovt festet sammen til ønsket høyde. Nyskapende! Vann i haven er viktig. I en have var det en annerledes løsning for å skjule slangen på toppen av bekken. To stener over slangen, og vannet rant utover en stooor sten. Ikke bråk, ikke plastikk. Er nok lettere med tilgang til store stenflyttemaskiner, men maskiner tenker ikke ut gode løsninger. Flinkt!
I denne haven var det total harmoni mellom planteinteressen og huset. Hva passer bedre enn roser oppover veggene på et hvitmalt gammelt trehus med nydelige vinduer?  Her representert ved rosen Albertine, en fransk rambler fra 1921.



Vi rakk en have til. Haven med det rare i, med de store tulipantrærne, med de selvsådde staudene og bladformer vi ikke hadde sett før. Den må få en egen tur senere i sommer! Kjenner jeg eieren rett, er det noe som er på peak da også - uansett når vi kommer.

Bidrag til oppsummering:

Mer jubalong om opplegget! Synlighet, synlighet og synlighet!

Jeg ønsker med en app med kart og avmerket hvor det er åpne haver. Med lettvinn kobling til reiserute og hageinformasjon. Som merker ut hvilke jeg har sett på, ønsker å reise til, har vært i etc - med fargekoder. 

Jeg ønsker meg bedre merking. To små bannere er ikke nok. De fanger ingen - de gir bare bekreftelse på at man har funnet frem - etter at man har funnet frem.

Fadderordning - så nye hageeiere har noen å støtte seg på - administrativt, men kanskje også praktisk. 

Jeg ønsker meg mer helhjertet deltagelse fra Hageselskapet, så det blir 1000 åpne haver. På årntli! 










8 kommentarer:

  1. Mange gode ideer, Maria. Vi har hatt åpen hage noen år, men i år var vi ikke hjemme. Vi har også lyst til å besøke haver den dagen, ikke bare være fast i egen hage.
    Men jeg synes det hadde vært gøy hvis flere hadde meldt seg på. Trenger ikke være praktanlegg. Alle hager har sitt særpreg, dersom de er stelt med hageglede. Og det er alltid moro å snakke hage med andre. Håper på åpen hage hos deg igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så din have på en åpen have - men det var kanskje en helt lokalspontan åpen have? Ja, det tror jeg.
      Og ja - ned med lista!

      Slett
  2. Liker veldig godt den portalen!
    Har sans for det nye tidspunktet, men i år kræsja det med hjemkomsten fra familieferie. Ja, du får tipse Hageselskapet sentralt om muligheter for bedre synlighet...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt på topp i mange haver i slutten av juni. Jeg synes også de er et lurt valg.

      Slett
  3. Jeg oppdaget arrangementet dagen etter det var. Synd. Enig i at her trengs synlighet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo flere jo folk, jo bedre. Men da må vi/de/alle få vite om det!

      Slett
  4. og vi på Dokka hadde to åpne hager i forbindelse med årets hagefestival, men vi rakk aldri å melde dem inn på 1000 åpne hager opplegget. Jeg er for senkede skuldre og flere åpne hager. Alle hager har et eller annet spennende synes jeg. Bra oppsummert Maria. Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Tove :-) Det er kanskje ikke noen ideell plassering av Åpne haver midt i Hagefestivalen? Eller er det bra for å kunne kombinere?

      Slett