onsdag 22. juni 2016

Snutid. For solen og meg.

Det har vært mye syting og klaging om hus herfra i det siste. Ting går jevnt over skeis. Dårlig og uferdig har vært gjennomgangsmelodien i oppsummeringen av eventyret med Bjerkås Bygg A/S - nå konkursbo. Vel fortjent, spør du meg.
Lekk og skjevt. 
Mangler og slurv. 
Feilberegninger. 
Løgn. 
Falske underskrifter. 
Skattesnyt. 
Uff og uff.


















I dag fikk jeg epost fra vindusimportøren. Servicemannen på Harmonie A/S skriver at et nytt glass, på 210x230, er på vei. Kommer neste uke. Og de kommer for å sette det inn. Jeg er fornøyd med det. Veldig fornøyd. Produktansvar eller snill og grei - det viktigste er at vinduet kommer og blir satt inn. Kanskje ikke i neste uke. Det er jo nærmest eventyr - men de kommer. Om ikke så lenge. Det er en ting mindre å bekymre seg/meg for. Og det kommer godt med.






Dette har jeg bestemt er vendepunktet. Månen har vært full. Sommersolverv er overstått - og det har snudd her i Strandhuset også! Jeg orker ikke ha krise lenger. Og det er gode tegn som støtter beslutningen.


Stiansønnen har vært her og laget terrasser og trapper. Dokumentasjon er spredd rundt på siden her. Nydelige trapper. Terrasser foran dørene der det manglet.  Nå kan alle dørene brukes, og flyten gjennom huset er sånn den skal. I sol og skygge, vind fra allesteder, regn eller ei. Uansett er det en passende plass - og det er lett å komme dit. Helt etter planen.








Snekker er funnet i det store sosiale nettet, og han kommer i august. Når ferien er over, og det er på tide å komme og rydde etter andre. Ta ut dørene og rette dem opp. Senke taket på Caelum. Fikse lister og lekter og vannbord og stiger og isolasjon og tettinger og ventiler og alt som trengs i et hus. Alt som skulle vært på plass.


Advokat for videre opprydding på plass. Mye styr og lite gjort hittil, men i morgen finner vi utav det. Og setter igang. Eller setter igang med å informere en annen. En blodhund hadde vært noe - kanskje det er en mulighet når Delphi skal erstattes?


























Når haven i tillegg er på sitt aller fineste. Når roser og liljer roper om kapp om oppmerksomhet.
Når barnebarnet Tiril er fin og frisk og ferdig, og i tillegg helt nydelig.
Da er det på tide å avlyse De Triste Tider.




Hilsen Maria, blakk men igjen naiv optimist.

Det blir bra?

Ikke sant?


21 kommentarer:

  1. Jo, det blir det. Knuseklem herfra til deg! Jeg håper på oseaner av godvær, så du kan sitte i trappene dine med fred i sjela og bare glane fornøyd på omgivelsene dine <3

    SvarSlett
    Svar
    1. ingenting er som en skikkelig knuseklem! Tusen takk :-)

      Slett
  2. Jeg stemmer i og har troen på at det går mot bedre tider. Det har blitt så flott i Strandhuset. Og hagen er bare helt fantastisk. Krysser fingrene for at alt ordner seg framover :-)
    klem fra Tove

    SvarSlett
  3. Det blir veldig bra, Maria! Du får en flott sommer! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - nå håper jeg sommeren blir bra. Og så kommer du og isbjørnen en dag!

      Slett
  4. Dette var Maria optimisten ja. Fantastisk! Så glad det er fremgang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må bare bli bra nå - nok søle!

      Slett
  5. Det årnær sæ sier de i Grenland.Gratulerer som farmor.Hilsen fra Skiensfolka på veg til Flor&Fjære(med tog)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke det dummeste stedet å starte en ferie. God tur :-) Hilsen farmora

      Slett
  6. Det blir knallbra! Fest blikket der ting er som de skal, og hold det der. (y)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den øvelsen er ikke lett.... verken i haven eller i huset. Men jeg prøver. Prøver. prøver.

      Slett
  7. jeg håper at lykken snur for deg nå. Håper alle feil blir funnet og ordet. Glimtene av huset tyder på at det blir bra. Utsikten mot havet er fantastisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Åshild :-) Satser på håndterbar belastning fremover.

      Slett
  8. Det er ikke småtteri du har vært i gjennom. Lykke til videre, og gratulerer som farmor! Det er så hyggelig med barnebarn, og har blitt farmor til to jenter i løpet av fem år :)

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  9. Takk Marit. Det blir fint med barnebarn. Og hus etterhvert. Du har litt ekstra denne sommeren du også.

    SvarSlett
  10. Veldig bra symbolikk, synes jeg :) Gratulerer med barnebarn!
    Og skikkelig flott trapp!

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) Trapp for de veldig høye kneløftene. Treningstrapp, egentlig :-)

      Slett
    2. Eh - sitte-og-glane-trapp trodde jeg ;)
      (Vil ha sånn)

      Slett