søndag 10. juli 2016

Geranium - urdillen

Geranium phaeum - brunstorkenebb - er det mange - og mye - av i Strandhushaven.
Geranium pratense - engstorkenebb - er det enda flere av.
Geranium sylvaticum er det noen av - deriblant en nydelig helhvit en. Disse blomstrer ikke lenger. Verken i haven eller utenfor.

Men det betyr ikke at Geraniumene er ferdige i haven. Slett ikke. Nå fortsetter de aller flinkeste pratensene en stund til. Geranium sanguineum i mange varianter. For ikke å snakke om Geranium oxonianum - de lengeblomstrende med spennende åremønstrene. Og Geranium nodosum - med de metalliske kronbladene.


Før var det orden og reda i staudelappene. Jeg visst hvor de fleste var. Etter flyttingen til Strandhushaven i 2010 ble det bare kaos. Jeg roter, og de roter jammen selv også.

Uansett - her kommer en lurvet samling av geraniumer som blomster i haven i dag. Litt vind var ikke bra for bildeskarpheten, men med min fotoivrighet er det best å bare putte bildene i bloggen - jo før jo heller!



























8 kommentarer:

  1. Så mange flotte storkenebb, kan tenke meg at det er en staude som passer veldig fint ved stranden. Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har den ville blodstorkenebben, Geranium sanguineum, utenfor gjerdet, og passer litt ekstra godt på at de tamme ikke sprer seg. Ha en fin sommeruke :-)

      Slett
  2. Storkenebb i hagen er min favoritt også. Så mange ulike du har hagen din.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk - det er morsomt at de er så ulike - men likevel så karakteristiske. og at det er uendelig mange forskjellige :-)
      Fin dag til deg også :-)

      Slett
  3. Her minnes man geraniumvandringer i sving i fordums hage...

    SvarSlett
    Svar
    1. Da hadde vi stålkontroll :-) Det var (Geraniums)tider!

      Slett
  4. Hei midt i storkenebb-havet! Så mange flotte du har. Jeg har knipset bilder av mine i flere år nå, med tanke på et ligninende blogginnlegg, men hvert år glemmer jeg å notere hvilke bilder som ble tatt av hvilken plante, og hvert år tror jg at et var noen jeg glemte, osv. Kanskje det faktisk er så greit å bare dele bildene uten navn. De er jo flotte alle, og definitivt en plantegruppe som fortjener plass der den plantes - og der den selvsår seg. Nyt sommeren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg til et uordentlig blogginnlegg med storkenebb ;-) Kanskje mine får navn en dag - for min egen skyld - men det krever mye jobb. Mange er så like. God sommer - og velkommen innom :-)

      Slett