torsdag 10. oktober 2013

Min venn Finn - gjenfunnen!

Jeg har en gavmild nettvenn. Han heter Finn. Finn.no. Nå er det lenge siden vi hadde så mye med hverandre å gjøre, men gamle vennskap tar seg fort opp igjen.

Det begynte i forrige uke. Noen var på besøk her,og hadde nettopp hatt kontakt med Finn, så vi satt oss begge ned og snakket litt med ham. Om bord. Plutselig snakket vi om stoler også, Finn og jeg, og vips var jeg en liten biltur og hentet to stoler til hytta. De står i kjelleren og venter på skyss.

Men nå hadde jeg fått blod på tann, og Finn og jeg har snakket jevnlig sammen siden. Det er ikke helt bra, jeg husker sist vennskapet ble så intenst..  det var vanskelig å slippe løs, på et vis.

Altså - i Drammen driver noen og restaurerer hus. Bygger om, heter det kanskje. Da blir det mye greier tilovers. Heldigvis, for meg, er det ikke lett å selge dråpe- og firkantskifer fra tak for en dyr penge. Selgeren måtte revurdere prisen,og jeg har kjørt to turer med skifer på hengeren. Nå er den delvis stablet utenfor huset her ved hjelp av mer håndfaste venner enn Finn. 


Hva kan man bruke all den deilige skiferen til? Plantepinner, selvfølgelig. Jeg har en Dremel, lite brukt, men den kan få en renessanse. Tak på det lille huset nederst i haven? Firkantskifer..  kan vurderes. Bedkanter?



Eller ornamentale utfordringer. Runde, kone, pyramider.... med eller uten noe oppå. Jeg mener at jeg har sett en diiiger krukke på et bilde fra en engelsk have, men er ikke i stand til å finne den igjen. Tid for nettleting. Det er mindre krevende, selv om det faktisk ikke er så veldig krevende å se syv hyggelige og bilde latviere fylle hengeren min.

Bildene i denne posten er noen eksempler tilfeldig valgt fra nettet på muligheter med skiferpynt. Sidene til en Rory Gould dukker opp på nesten alle søk - kanskje det er en sentral person i skiferstablingsmiljøet,om et slikt finnes.. Anbefaler en tur innom Gallowaystonecraft

Dessuten kan jeg ikke forbigå bloggen til Lene på Toten i taushet når det gjelder stabling av dråpeskifer. Løvli - livet på landet I den lenkede bloggposten kan du se de mest fantastiske skiferstablinger. Vegger, rom, opphøyde bed. Hun må ha hatt helt ubegrenset tilgang til byggematerialet. Låven, kanskje? Det er bare å bøye seg i (skifer)støvet!

Jeg bøyer meg!  og drømmer!


8 kommentarer:

  1. Lenes hage er jo helt fantastisk. Jeg er spent på hva du får til med din skifer.

    Her er vasen:

    http://www.flickr.com/photos/allanmaciver/8548127426/

    Og så kan du jo lage en fontene til dammen?
    http://easypropondproducts.com/catalog/product/gallery/id/2411/image/2213/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for stablevase-lenke. Nå samles inspirasjon både herfra og derfra :-)
      Både vann og lys er aktuelt - eller iallefall til vurdering...

      Slett
  2. Ikke rart dere ble bestevenner, du og Finn : ) Kult med skiferstabling!

    SvarSlett
  3. Flott høst-vinterarbeid med dremmel og skifer. -og flotte pyramider ----

    SvarSlett
  4. Ja, Reidunn, det hadde vært fint. Fint resultat, iallefall. Men håper på at det kommer en sånn inspirasjon. har du forsøkt selv?

    SvarSlett
  5. Hehe, jeg har bare vært giver på Finn så langt. Kanskje jeg skal prøve andre siden også. Skifer er gull, elsker gråtonene som kontrast til det som vokser i hagen. Nyt helgen og din nye skifer! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Pass deg for Finn - han er en dårlig venn. Gavmild men tidkrevende - og plasskrevende ;-)

      Slett