mandag 18. juni 2018

Kjøkkenhaverydding og kjøpeplanter




Dette er sesongen hvor haven sakte men sikkert skal finne igjen seg selv. Det var planen. det viser seg, som så ofte ellers den finner noe helt annet.

Etter den tøffe barfrostvinteren mangler det mye planter som jeg gjerne vil ha tilbake. Og i leting etter dem, finner jeg mye annet.

Hjemmegartneriet Vegge er hovedkilden i år som ellers, men det dukker opp spennende planter andre steder også. Jeg trengte å lage en liste over siste ukers anskaffelser. Mest for å fortelle meg hva jeg ikke skal kjøpe igjen, sånn med en gang. MEhodet er ikke særlig godt på hukommelse. I fjor ble det tre like Hydrangeaer - den hadde jeg opplagt veldig lyst på! (De er fine, altså, Hydrangea aspera sargentiana, men kanskje ikke SÅ fine at jeg trenger tre. I tillegg til den som ikke var helt død likevel)  Det skal jeg forsøke å unngå i år.

I staudejakten snublet jeg over et tre. Egentlig flere trær, så noen står allerede på anskaffetlisten. Men et stort tre - ferdig utvokst - fiks ferdig! Et Sophora japanica - Pagodetre. Oppstammet og nydelig.  Vil ha sol og tåler ikke vind - da er det bare kjøkkenhaven som er mulig. Og så gikk hele dagen til å rydde for å se om det kan passe. To høye stativer og etpar busker er dummytre.  Jeg klarer ikke å bestemme meg!  Men liker uansett at bord og stoler er på plass.

Blir mange runder i haven nå. Iris og roser styrer showet. Og rosene styrer duften alene. Havesommeren 2018 er i gang!

 Listen:

Soldanella montana Spring Symphony
Tradescantia Pink Chablis
Zigadenius elegans
Gillenia trifolia
Penstemon Black Towers
Schizophragma hyrangeoides Rose Sensation
Hydrangea paniculata Shikoku Flash
Acer davidii Rosalie
Tamarix tetranda
Picea lutzii Machala
Uvularia grandiflora
Phyeuma scheuchzeri
Calmagrostis Overdam
Phlomis tuberosa
Phlomis tuberosa Amazone
 - og Sophora japonica langt oppe op ønskelisten. Må bare sjekke hva den tåler av vind og salt.

Senicio Angel Wings
Liriodendron tulipifera

Brunnera macrophylla Dawson's White
Brunnera macrophylla Green Gold
Brunnera macrophyla Sea Heart
Hosta Just June
Hosta First Frost
Hosta Krossa Regal
Hosta Innswood
Hosta Lakeside Cupcake
Hosta White Bikini
Maackia amurensis
Aesculus hippocastanum Wisselink
Acer variegata - grønn med gule kanter
Euonymus oxyphyllus

Iris Sundbyhagan blått &oliven
Iris pseudocorus Sishi

4 små Mentha (eple, sitron, mandarin, marokansk)

Dahlia Sweetheart
Dahlia Nuit d'Ete
Dahlia Dark Butterfly
Dahlia White Perfection
Dahlia Wittem
Dahlia Bantling
Dahlia Bishop of Oxford
Dahlia Topmix, enkel hvit
Dahlia La Recoleta




8 kommentarer:

  1. Det lyder så kjent det du beskriver:) Nesten en tradisjon for oss hagefolk å ta den runden der hvert år. Du har det så fint.Jeg har lenge fulgt ditt helt spesielle sted med stor begeistring og beundring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig, Jannibele :-) Takk takk

      Slett
  2. Så godt at hagesesongen er i gang hos deg. I år har alt overlevd her pga.mye snø i vinter, men fy så mange skadede trær og busker. Flotte planter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er den eneste med barfrostskader... men det er jo ikke noe bedre med brekk :-( Lykke til med oppryddingen

      Slett
  3. Ha-ha, du snubler alltid over noen trær :)
    Deilig å svinse rundt nå - i roseduft. Det har jo blitt litt størrelse på dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kan du skjønne de? Det er jo trær til flere haver her nå - godt at det er arvtagere etterhvert :-)

      Slett
  4. Hvor kjøpte du Brunneraene hen da?? På Vegge??

    SvarSlett
    Svar
    1. Brunneraene ble kjøpt fra Garden Living. Det var vanningskrisesalg der.

      Slett