torsdag 3. mai 2018

Sommer med tomater

Planen var tomater i fjor sommer også. De ble bare tomatplanter. De fikk verken vått eller tørt, men overlevde med en nødrop. Serveringen var bare noen smakebiter. Jeg forsøker igjen i år.

Det er ingenting som er så godt som solmodne tomater. Det måtte være solmodne, varme tomater sammen med en iskald, trocken hvitvin i sengen i drivhuset. Jeg har aldri hatt så mange tomater at det er overflod. Nok til tomatsaus i fryseren og gavekurv til venner. I år har jeg store ambisjoner, enda større forventninger og en skog av spennende tomatplanter.

De fleste kommer fra Corine og noen fra Line. De ser helt flotte ut, alle sammen :-) Alle slags former og farger, høyder og vokseformer. Noen skal stå lettvint tilgjengelig i Caelum. Kanskje kan noen stå utenfor også?   Og om jeg får renset og vasket drivhuset, kan det vær noen der.

Inne for registrering


Utfordringen er vanning.  Vanntønne og dryppvanning skal forsøkes, om jeg får ordnet med dryppvanningen...    Det er litt mye for en saktegående ME-haveeier, men om det blir ordnet, øker det overlevelsesmuligheten for tomatene. Ambisjonene er iallefall i orden!

Nå skal det letes frem potter. Terrakotta så langt det holder - og plast for resten. Ideelt skulle jeg ha funnet et 4 meter langt og 40 cm bredt, pent undervanningsbrett. #julegaveønske

Dette er årets tomater. Så langt. Det er mulig at det dukker opp flere. I teorien, iallefall. Jeg har jord nok. Torvfri. Og en viss oversikt.  Bloggen er en god venn når jeg skal finne ut hva jeg har.

Jeg har ikke hatt noen av disse før - er det noen erfaringer å dele, si gjerne fra. I en eller annen kanal. Gjerne i haven :-)

Tomater fra Corine og Lars 

Dvergbusk 
Venus
Vilma
Chereshenka
Balcony Yellow

Busk 
Pixie Striped

Småtomater
Cocktail Chokolate Cherry  Liten og tørr 30.5, stakkars. Hadde endt på siden på undervanningsbrettet
Cocktail Golden Bumble Bee
Cocktail Romainta
Cocktail Half Black Cherry

Normal-ish
Green Zebra
Angora
Stripes of Yore Pottet 30.5 Caelum
Japansk Trifele Oranzhevyi
Yellow Egg Pottet 30.5 Caelum
Pink Peach


Og to outsidere fra Line  -  Sundbyhagan
Red Cherry
Indigo Pear Drops Cherry Pottet 30.5. Caelum

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar