tirsdag 13. februar 2018

Sne og fugler - ekte vinter hjemme


Endelig ble det min tur. Hvit sne og sol, slik som alle andre har hatt i lange baner siste måneden. Null barfrost heretter! Iallefall til det tiner... Det skal bli en spennende opptelling til våren. Jeg er redd mye har meldt overgang til komposten. Men den tid, den sorg!  Nå er det sol og nydelig have.  Jeg har gått en liten runde.

De to store, nye fuglene er av den litt engstelige sorten, har jeg forstått.  De er jo nye i Norge, bare få dager på Syverud Gaard holder ikke som aklimatisering. De får ta den tiden de trenger. De skal jo bo her for bestandig, så vi har tid!

I går kveld våget de seg ut på verandaen - i dag har de sneket seg helt ut på kanten.  Det virker som om de har bestemt seg for å stå sammen.  Det var ikke min plan, men vi får se hvordan det går videre.

Waffel passer på, mens han nyter duften av rust!







Det var en fornøyelse å gå i egen sne. Den skjuler alt jeg ikke vil se. Alt som lager arbeidsomme luke- og jordfjerningsplaner for sommeren, alt som ikke ble eller ikke lenger er som det skulle. Nå er det bare nytt og rent og hvitt.  Jeg tok den indre runden, over plattingen - den ytre var nok ikke like jomfruelig. Det er Waffels treningsbane.

De taler for seg selv, disse bildene. Jeg skal ha dem og ta dem frem på dager som ikke kan måle seg med denne.








Neste uke er det vinterferie. Jeg håper og tror på godvær og besøk på Caelumtaket. Kurvene med ull og skinn står klare! Servering kan vi få til også.  Og vi har en ekstra spade for å lette tilgjengeligheten om det skulle være ønskelig.  Hengekøye? Drømmer!  Ja - det gjør ikke noe om det kommer en sommer :-)


13 kommentarer:

  1. Flotte bilder, Maria. Det var en gnistrende fin dag i dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Takk :-) Det var godt å få tatt noen bilder - det gikk fort over ...

      Slett
  2. Så sjarmerende rustne ting du har. Jeg synes det ser ut som om fuglene trives allerede jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk - rust og planter er en fin kombinasjon - og de står jo like fint når alt det grønne visner. Jeg håper de trives, også de nye. De er iallefall veldig velkomne!

      Slett
  3. Det er ikke ofte du har snø, så du får nyte den så lenge den varer. Her er det 1 meter nå, og det er 90 cm for mye ;)
    Fine bilder og fugler!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit. Du hadde helt rett, nå er det allerede over! Da må jeg innover i landet når det blir ski-muligheter igjen :-) Du var kanskje en tur i finværet?

      Slett
  4. Fantastisk! Du vet å skape miljø! Gleder meg til neste besøk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk FIA! Jeg kom plutselig til å huske tittelen din, og BKs, fra noe som kjenner som en fjern fortid. Gleder meg til besøk :-)

      Slett
  5. Skummelt med barfrost, ja. Men nå er det Hvitt og lekkert!
    Det ar flydd, flakset og vraltet noen metallfugler i denne retningen også. (Delvis din skyld ;)) Flotte saker. Andungen er bare knusbedårende der den står på terrassen og titter inn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er det bare flekker og is her, men dere andre får nye sne - og sikekrt forbanne måkingen. Jeg tar gjerne på meg ansvar for fuglespredning. Disse er gjennomtestet i 10 år, og like fine :-) Sjeldent godt fornøyd, egentlig.

      Slett
  6. Herlige "påskebilder" med sol, snø og hav.
    Ha ei fin uke,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Lena - nå ser det ut som påsken skal vare i ukesvis - både på for- og etterskudd:-)

      Slett