søndag 28. september 2014

Mer fjell -og løk

Det fortsetter med merkelige tider. Jeg går på tur. På fjellet. I mange timer. Flere ganger hver uke. Jeg har lengtet etter muligheten i årevis, og nå er den her. Uforklarlig, dersom man ikke tror at 19 vepsestikk og påfølgende medisinering kan ta knekken på utmattelsesdelen av ME. Fullstendig eller midlertidig. For resten av ME-symptomene lever i beste velgående. Jeg krysser fingere for at dette vil vare iallefall noen uker til. Kanskje måneder? År?  Dream on!

Her er forrige helgs Besseggentur foreviget. Selve eggen rett forut, og målet i enden av vannet -Gjendesheim.

Eggen var smal, bratt og full av folk. Resten av turen var bare full av folk. Folk som ikke hadde sansen for fjellets ro, men foretrakk høylytt roping, pauser midt i stien og ivrig blåsing i nødfløytene. Jeg var ikke i tvil om at lydømfientligheten ikke var særlig redusert. Det var oss to, og omlag 700 andre som tok båten til Memurubu og gikk tilbake den dagen. Om jeg noensinne skal gå en så trafikkert rute igjen, skal det være på en tirsdag. Utenfor sesong.





Tradisjonen tro, var det Bitihorn på søndag. (Tradisjon er når en tur er gjort én ganske lik gang før). Ikke like tungt, så det er tydelig at fjellturer, selv de med mange, mange pauser, gir litt uttelling på kondisfronten. Litt.  Ikke shortsvarme denne helgen, men fantastisk utsikt og grunnlag for mer fjellkribling.





Morgenstemning utenfor Valdresflya vandrerhjem. Som ikke er noe vandrerhjem lenger, men ikke har byttet navn likevel. Midt oppe på Flye, rett under himmelen.























Denne uken ble det ikke noen helgefjelltur, men to dagsturer til Skrim. Gåtur til Styggmann - og enda en tur samme veien etpar dager etterpå. Hytta som vi var på i vinter på ski, med overnatting. Det må bare gjentas - vi har reservert for overnatting i november. Da har kroppen å virke! Den må jo bare det, siden det er bestilt allerede.

Sherpaen tar snarveien. Vi kom alle opp, men bare en løp!


















Avdeling for shopping - den korteste veien til lykke.
Løk for å sikre gleder til våren. Tidlig vår, for det meste. Og nye Crispi Skarvenstøvler. For å sikre gleder akkurat nå. De stiller i samme klasse som acuminata og Picturatis. Sikleklassen.

Crocus chrysanthus Blue Pearl 20
Crocus chrysanthus Ladykiller 10
Crocus imperati de Jager 10
Crocus minimus 10
Crocus tommasinianus Ruby Giant 100
Crocus tommasinianus Barr's Purple 100
Crocus versicolor Picturatis 10
Frittilaria davisii 3
Iris Frank Elder 10
Muscari Comosum 10
Muscari azureum 10
Tulipa bakeri Lilac Wonder 20
Tulipa acuminata 10

10 kommentarer:

  1. Så fint at du har det så bra nå, jeg krysser fingrene for at det skal vare i evigheten. For fjellvandringer er ubetalelig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe helt spesielt når man kommer over tregrensen. Da passer den "puste fritt"-klisjeen ;-)

      Slett
  2. Jeg har en blanding av hakeslepp og bredt glis her jeg sitter og leser. Og det har ingenting med løkene å gjøre! :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Linde-Marie. Jeg vil gjerne bidra til brede glis.

      Slett
  3. Så godt å lese at du kan gjøre så mye nå! Fjellet er vakkert men ikke noe for meg med høydeskrekk. Blir svimmel av å stå i en gardintrapp, så det er ikke noe jeg skal prøve på :)

    Kos deg med fjellturene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Marit, nå koser jeg meg. Veldig. Synd med høydeskrekken, men du koser deg vel vel så mye i den flotte haven :-)

      Slett
  4. Så fint du får innfridd fjelllengselen! Det er to ting jeg alltid håper å oppleve løpet av sesongen, og det er frisk sjøluft og fjelluft. Minst en av dem! I sommer ble det to praktfulle fjellturer. Heldigvis ikke i kø...

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, den køen var ikke noe særlig. Føles ganske teit, når det er så mye fjell å ta av. Men det er noenting som skal hakes ut av listen...

      Slett
  5. Her har du virkelig ytterpunktene?! Høyt opp på fjellet og dypt ned i bakken :-)) Det ser bra ut begge deler! God oktober!

    SvarSlett
    Svar
    1. For folk som mangler innstillingene mellom 1 og 10, har det lett for å bli sånn når anledningen byr seg. Takk i lige måde, Ranten, ryktene sier at du har noen kompetansehavingstiltak på gang. Litt misunnelig på dem!

      Slett