fredag 2. november 2018

Drømmen om en Carpinus-plass

Det ble jo en rar sommer. Ikke så mye havearbeid som er greit å gjøre i knallvarme, men grave bort skvallerkål går bra. Det gjør jo ikke noe om det som graves opp får varmesjokk og dør. Slett ikke. Så det er blitt mye ugressgraving og ny liten skog på nordsiden.

Ved siden av den nye, fremdeles navnløse, skogen, ligger flaten som før min tid hadde tørkestativ og som for noen år siden hadde plass til partyteltet. Det passer ikke lenger...

Og i hele sommer har jeg kvernet på en idé om en bladplass. Altså en plass med form som et blad. Haveslangen har blitt en planleggingskollega. Ulike materialer og former har hoppet ut og inn, og (litt) interesserte gjester er involvert. Igjen og igjen. Det er en veldig fin måte å komme videre på - folk tenker så mye fint!  Tusen takk!


Sent i juli kom trappeavslutningen på plass, og noen dager etter ble resten av Tribunen sluttført. Det var det siste som måtte på plass før ferdigattesten kunne bli et tema. Ferdigattesten for hele ombyggingen - det nesten helt nye huset og den forferdelige og lange prosessen.  Puuh. Ferdig!
Og i stedet for å gå videre utover plassen, begynte jeg et annet sted i haven - et sted som hadde skygge. Plassen ble liggende alene. I ukevis.

























Nå som høsten er kommet blir det i år som alle andre høster,behovet for planteplasser prekært. Selv om planen ikke var klar, begynte jeg å utvide bedene som ligger rundt bladplassen. Haveslangen måtte til pers igjen, og etter to ME-arbeidsdager (mest i sengen, litt i haven), er det gravd rundt det hele.

Men det ble ikke helt som jeg ønsket. Ikke akkurat som et blad. Og iallefall ikke som det bladet jeg forestiller meg. Treet som står rett ved siden av plassen, Acer carpinifolius er fremdeles veldig lite, men har nydelige blader. Det beholder, som agnbøken den har fått navn etter, bladene over vinteren.


Jeg skulle gjerne fått plassen til å ligne på bladene på det treet. Litt. Det gjør ikke det nå, nei, det ble veldig tydelig da jeg gikk opp i annen etasje for å se.








Acer carpinifolium













Skjermhavejobbing utvider de altfor korte dagene litt - og her er det som iallefall nå er planen: Gresset må vekk - det er masse skvallerkålrøtter under torven.  Den må kjøres bort - skvallerkål er en fiende!  Det som er utenfor bladet, må graves bort.
Grus som dekke i bladet er forkastet, tregulv i bladmønster ruler!  Blir neppe realisert før til våren, de selger vel ikke terrassebord på denne tiden.
De røde tverrstripene er stier - jeg kan gjøre dem ferdige på siden av bladet på samme måte som andre stier i haven - duk og grus. Men der de krysser bladplattingen vet jeg ikke..  Kanskje de bør markeres på noe vis?


Uansett kan jeg plante i de nye kantene.  Det var jo hensikten med det hele!

2 kommentarer:

  1. Hva er vel livet uten nye prosjekter?
    Ikke alle som har en ny skog på lista, da!
    Det blir helt sikkert flott etter hvert.

    SvarSlett
  2. Livet er opplagt trist uten nye prosjekter :-) Og det går trøstig fremover.

    SvarSlett