mandag 17. september 2018

Heuchera(tr)høst

Abstinenser.
Kan ikke forklare det på annet vis.
Kom fra Hagegaltreff uten å ha stukket hodet inn i et eneste hagesenter. Mye inspirasjon i haver og samtaler, og en aldri så liten auksjon. Auksjon :-)   Men altså abstinensene!  De måtte, ja - hva heter det når fornuften kobles ut og man bare MÅHA planter? - tilfredstilles!

Jeg måtte ha Heuchera.  Det var kanskje tilfeldig, men det var uansett veldig passende. Alle, iallefall nesten alle, helgens inspirasjonshaver hadde Heuchera. Det kan være derfor. Eller bare at det var det jeg snublet over noe som ikke var gul- og grønn- og blåmalt lyng.

Det ble åtte stykker.

Sweet Tea
Mohogany
Chocolate Ruffles
Cajun Fire
LC Coco
Obsidian
Burnished Bronze
Cherry Cola - som var feilmerket som Amber Waves. Kan helt greit tilgi det.


Sweet Tea





































Den gikk ut i vinter, og har alltid vært en favoritt. Har tittet etter den hele sesongen.
Helmatt, rosa-orange-lysebrun, litt hårete. Store, ganske flikete, litt bakoverbøyde, flate blader. Hvite, små blomster.
Selv om den kommer først, er det strengt tatt ikke en Heuchera, men en Heucherella. Altså en krysning med Tiarella. Det bryr merkelappprodusenten seg tydeligvis ikke om.



Mahogany



































Ny for meg.  Dramatisk rosarøde, eikebladformede, buklede blader. Skikkelig lilla baksider.  Helblank. Hvit, liten blomst.









Chocolate Ruffles







































Mahoganys mørke fetter - samme dramatikk, samme eikebladsformede blader. Ikke like blank, og grønn-brun-mørk. Hårete frynsekanter. Lysrosa, superhøye blomster.







Cajun Fire

Matt, men ikke like matt som Sweet tea.  Strukturmønster i bladene. Rød-brun-mørk. Hvite, små blomster på mørke stilker.










(LC)Coco

































Blank, rød-mørk, med korallrøde baksider. Rød-sort mønster i ytterkant av bladene. Minivariant av Obisidian. Lengeblomstrede lysrosa blomster.
Regner med at LC fra plantelappen kommer fra en eller annen kode - TerraNova kaller den iallefall bare Coco. Den lille sorte, sikkert :-)










Obsidian


















Mørklilla-mørke blader, blank, ser nesten sort ut. Høye, små, kremhvite blomster. Strandhusets favoritt hittil. Nå er jo konkurransen skjerpet. Den har vært med lenge, lenge, kommet som Danmarksgave for 20 år siden. Kan det virkelig ha vært sååå lenge siden? (selvfølgelig er det ikke 20. Det er 10 - men det er også VELDIG lenge) (hodeløs! jada)Den fineste i den tørre og solrike Heucherahaugen - holder den mørke fargen veldig bra og tåler tydeligvis alt. Barfrost, tørke, sand og sol.






Burnished Bronze
Grønn-mørk, blank og litt mindre blader enn de andre. Ikke så rart, siden denne også er en Heucherella, og Tialrellaens blader er ganske små.

Mattlilla baksider og rundede bladfliker. Rosa blomster, som kommer hele sommeren.





Cherry Cola





































Kirsebær i cola - joda den er omtrent sånn.  Blomstene også. Denne har jeg hatt lenge. Brunrød bakside. Mindre blader enn Sweet tea og ganske blank. Holder fargen og er supersterk - siden jeg fremdeles har den....

Det er lenge siden det har vært Heucherafest i Strandhuset. Helt siden 2011. Her er Moseplassens meget nedtonede beskrivelse av en ellevill Heucherahappening med usannsynlige mengder giveaways på Schrader gartneri på Nesoddtangen.  Noen av de har jeg fremdeles  - overraskende mange egentlig, når jeg ser dem samlet på bilder.  Den runden la grunnlag for en varig kjærlighet til disse fargetunge bladplantene.

Jeg sa det var et brett av hver?


Heldigvis har jeg noen å dele med :-)



8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Man er aldri trygg - plutselig kommer det bare....

      Slett
  2. Jeg er også begeistret for Heuchera, og innser at jeg må besøke plateutsalg med et mer spennende utvalg enn det som finnes her lokalt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Utvalget tar seg gjerne opp på høsten - virker som om noen bruker den som en engangs-påtrappenomhøsten-plante. Fint for oss.... :-)

      Slett
  3. Du er ikke alene om å være hekta ;)
    Så mange flotte du har.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette var et godt tilskudd. Trente en oppgradering! Det er en trøst at vi er flere :-)

      Slett
  4. Utrolig mye fine farger på Alunrot, jeg har bare noen få, men har endelig klart å overvintre og er veldig fornøyd med det. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Fin kveld innkassert, takk takk. Det er veldig forskjell på dem - jo mer Americana-blod jo bedre, er min erfaring. Mend et er jo sjelden man får del i krysningsnavnene. De gule har jeg gitt opp, men ser at det er en som flere har overvintret med hell - Heuchera Big Top Gold - en frøplante av Caramel som jeg har drept utallige av. Ønsker oss lykke til med Heucheravinteren :-)

      Slett