onsdag 26. oktober 2016

Småby, avissladder og tilløp til håp




Det er blitt høst i haven. Knallfargehøst. Og siden det ikke bare blir kaldere, står fargene lenge. Og det kommer godt med for en som ikke er mest motivert til å gå ut med kameraet.





Jeg husker hvor glad jeg var i fjor, litt senere enn nå, da det lille bildet til venstre ble tatt. Endelig var vinduene kommet - og det var slutt på presenningen og iskaldt hus.











Gleden var jo ikke langvarig, men nå er det i ferd med å bli det jeg trodde det var. Tett og isolert. Men det meste måtte av, og tettingsbehov var det overalt.

Det vil ta tid å rette opp og gjøre ferdig det som ikke kom i havn under konkurssnekkerens ukyndige ledelse.

I Strandhuset følger vi imidlertid samme prosedyre som tidligere: storslagne feiringer av selv de minste skritt i riktig retning. Takk til Drivhusdamene og alle andre gjester som bidrar til å holde motet oppe!

Å bo i en liten by er et valg. Selvfølgelig er det det.  Men når det er en så liten by at den lille lokalavisen mener at snekkerproblemene mine er av almen interesse og smører byggesaken min med (heldigvis ikke) alle sine begredeligheter ut over to sider i dagens avis, er småbyens kostnader litt for store. Det avisen kaller almen interesse, kaller jeg sladder. For de kunne ha valgt å lage en sak om kommunal saksbehandling. Det var noen tilløp til det. Det er nye regler for straffegebyrer etter Plan- og bygningsloven - og kommunen mener at jeg, siden jeg er eier, bør betale for å ha blitt lurt av snekkeren. Selv om jeg hadde kjøpt noen til å ta ansvaret for meg. Dette saksbehandles fremdeles - på sjette måneden. Eller den lille lokalavisen kunne ha laget en reportasje om bygging uten tillatelse - om det er noe stort problem i denne lille byen. Da kunne jeg jo vært en god - eller mindre god - illustrasjon. Men de valgte det lette: sladder.  Hva skjedde i denne saken, uten noen linjer til noe som helst overordnet - noe av almen interesse. Jeg har bedt redaktøren fjerne saken fra Facebook der den ligger åpen for kommentering - det ville han ikke. På grunn av en almen interesse som ikke engang er begrunnet. Heldigvis er det ingen som til nå har kommentert på Facebooksaken. Det gir meg et håp om at folk er bedre enn avisen i denne lille byen.


Nå kommer godværet. Det kan hjelpe på humøret som er langt under pari. Soloppgang i dag morges, med danskebåt på vei inn. Og i morgen blir det sol .. og hele helgen! Og latte i solveggen med de som stikker innom.  Joda, jeg gleder meg allerede til du kommer!

14 kommentarer:

  1. Det har ikke vært bare enkelt skjønner jeg!!! Men for et sted du har der. Må være kjempeflott å kunne sitte å se danskebåten komme forbi. Nyt de gode stundene og ha en riktig fin kveld. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det dukker opp ting jeg ikke hadde forestilt meg. Men ikke kjedelig! Og fint å se båten som glir inn fjorden med frokostmennesker ombord!

      Slett
  2. Å fytti grisen! Jah, som beboer i ei bygd (faktisk!) vet jeg litt om hvordan den patetiske og stundom uthengnigskåte lokalpressen driver på... Du får bare lukke øynene og vente til det går over. I mellomtiden er det bare å fortsette med storstilte feiringer av alle fremskritt eller andre passende anledninger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal ikke tulle med bygdene i Vest - jeg kjenner dem, jeg også :-)

      Slett
  3. Huff og huff! Vet alt om småbyer og sladder. Når jeg vokste opp var Kongsberg et sted hvor alle kjente alle og visste alt om alle. Lite trivelig når Horten er sånn i 2016, og for ei *****avis! Det er best å sitte stille mens stormen raser, og etterpå gå med hodet høyt hevet! :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit. Vet ikke om jeg kan kalle det stille, men jeg piper bare litt her ;-)

      Slett
  4. Svar
    1. Godt med klemmer når det røyner på!

      Slett
  5. Kan virkelig lokalavisen holde på sånn?!?! Det syns jeg var utrolig frekt! Ikke rart du reagerer på det! Trøsten er at det blir fort glemt, og at livet går videre. Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Frekt synes jeg også. Og unødvendig. Og irrriterende. Men sånn ble det :-(

      Slett
  6. Tøffe stormer du har stått og står opp i. Håper du klarer å heve deg over, rette blikket mot det stille havet og den flotte plassen din. Så er det godt å få ut gruff når sladderet får råde.
    Lykke til!
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Er for roligere farvann forut! Det må jo bare gi seg snart! Takk!

      Slett