mandag 8. desember 2014

Kortisonforsøk, uvitenskaplig delrapport

Søndagstur til Skibergfjell
To uker på kortison - nå er det tid for nedtrapping og fingerkryssing. Håpet er at virkningen skal vare lenger enn selv kuren slik det fungerte i høst. Nå blir det spennende!

Effekten gjennom denne 14-dagersperioden er god. På fysisk form. Særlig jobb, men kapasiteten har vært bra for andre ting også. Det har vært hagelagsmøte og Staudeklubbmøte og sosiale ting og kjedelige papiradministrative øvelser.Og ikke minst butikker. Butikker i mengder jeg ikke kan huske. Høstens klissvåte Styggemannstur var en oppvekker: turutstyret holdt ikke mål! Det krevde mye energi å fikse saken, men nå er det gjort. Renovert fra topp til tå!

Med andre ord:  jeg orker mye mer enn normalt. Mer enn MEnormalt, altså, det vil si tilnærmet normalt. For andre blir jo slitne også.

Det som ikke funker noe bedre, er hodet. Det virker sine timer, og så går det i metning. Da blir det kul umulig å få tatt noen beslutninger. Jeg kverner og kverner på bruddstykker av virkeligheter og argumentasjoner og kommer ingen vei. Dagen etter to dager på jobb kan fremdeles bare droppes. Luking, støvsuging og slike hodeløse oppgaver er mulig - men faller jeg for fristelsen til å rydde samtidig - blir tingene borte for alltid.

DeLillos på Rockefeller
Butikker er ensbetydende med bråk og leven, musikk, lys, dytting og masse synsinntrykk. Alt jeg er mer eller mindre sensitiv for. Når jeg i tillegg skal noe, leter etter noe - i testtilfellet sportsklær - blir det vanligvis uutholdelig. Men det har funket greit. Kanskje er en novemberlørdag på Gulskogen senter spesielt rolig, eller en desemberlørdag på Norwegian Outlet stille og ME-vennlig?  Men jeg tror ikke det. Iallefall var parkeringsplassene temmelig stuffet!

Som om dette ikke var nok, la jeg inn en dobbelbelastning etter handleturen. Julemarked på Doga, i tre etasjer, middag og konsert!  Rockefeller og deLillos. De drøyde to timer før de kom på scenen - det var et triks jeg ikke hadde tatt høyde for, og det holdt hardt, men selv det gikk. Avsluttet lørdagsøvelsen med å kjøre hjem. 0130 pling.

Søndag - altså i dag - har vært tur. Det har ikke blitt til til turer disse ukene. Håper at det blir mange fremover mot jul. Og i julen. Og alltid.

I løpet av uken må min andel av de 59 posene med løk vi fikk tak i, i jorden. Det satt langt inne i år, løksalget, men det kom tilslutt. Salige er de tålmodige, for de skal få Alliumblomstring til sommeren!

Plantasjen Ski har nå bare gule påskeliljer igjen.....

2 kommentarer: