søndag 28. november 2010

Nå er vi over det verste!

Ja, det er tidlig mørkt, og kaldt er det også. Det blåser, og det blåser fra nord. Isvind. Men det verste er å innse at havesesongen er over. Og det er den definitivt nå.

Men siden det verste er å innse at havesesongen faktisk er over, er jeg over det verste! Det er bare noen skarve uker til solen snur. Når jeg leter, finner jeg flere blogger som har frølisteposter jeg kan drømme meg bort i. Det er ganske deilig å fyre med tørr og lekker bjerkeved. Og chilisuppen dufter fra kjøkkenet.



Lyden av knitrende tulipaner er en vårlyd. Hver lørdag er det litt vår på kjøkkenet når plasten vrenges av helgens buketter. Selv om blomster er uforholdvis dyrt på denne tiden, har Rema funnet det for godt å ha fast tulipantibud som passer til min lommebok. Tusen takk for tipset, Marit!



Då eg vakna,
skein mitt rom
av den kvite
heilagdom.

Blå var dagen.
Bjørki ute
risa rim på
himlens rute.

Rjupa einast
kunde trø
i den  kvite
skire snø!
Olav H. Hauge, 1951

Så da er vi i gang. Frøbestillinger neste. Seedaholic, var det en som het. Noe for meg! Den sikkert, og alle de andre, ligger i fine huskelister inne på Hagegal.info. Og forresten kan den godt komme. Sneen. Det har vi godt av både mennesker, hunder og planter!  Jeg gleder meg til vår. Og sommer. Og vinter ;-)

011

3 kommentarer:

  1. Hvis du lengter etter snøen, så kan du godt komme en tur hit og se. Det har kommet 15 cm bare i dag, og det laver ned fortsatt. Det er bortimot 30 cm her nå. Snakk om forskjell, for det er ikke så langt ned til deg. Jeg har måket taket på drivhuset nå nettopp ;)

    Kos deg med frølister. De er til trøst mot vintermørke. Det er sant at det er ikke lenge til sola snur. Jippi! :)

    SvarSlett
  2. Åh ja Maria...knitrende tulipaner er ikke det værste. Du har ret i at det er godt vi kan drømme sammen med alle de skønne frøkataloger....nu bliver kunsten bare at begrænse sig :0)

    Solhatten/Dorthe

    SvarSlett