torsdag 23. september 2010

Glasshus

Dette startet som en post om helgens innkjøp, men jeg ble så facinert av Andreas’ bilder av glassene at alt frostasom ikke er glass falt ut….
Jeg har samlet på glass lenge. Ikke systematisommersk, ikke noen spesiell grunn, men jeg liker god drikke og liker pene ting. 12 like har aldri vært noe mål – snarere tvert imot. Det virker litt bortkastet å ha like glass når det er så mange flotte å velge i. Jeg har kjøpt vinglass. Til røde og hvite viner, til gjester og til meg selv. Det er unektelig blitt mye blått – tydelig hva som var åtti- og nittitallets hovedfarge. En dansk keramiker sa engang: Lag det rundt og blått, så kjøper nordmennene det! Sannheten var gyldig også for glass…
Glassblåserhelten AnneKa med glasshytte i Vivestad i Indre vestfold har laget mange av glassene mine. Og etter at jeg flyttet til Horten og oppdaget at Vivestad faktisk er i nærmiljøet, er det blitt flere.  De to første bildene har jeg lånt fra hjemmesiden hennes -  Glasshytta i Vivestad.  Ellers blir glassene anskaffet der jeg finner dem. Brudd på Grünerløkka. Kunstindustrimuseet i Trondheim er heller DSC_0161ikke dumt, og DSC_0106redKunsthåndverkerne i Bærum er en sikker leverandør. Fredrikstad og Tofte er verd glassbesøk og en tur nedom Kirkeristen den helgen i august det er marked er lurt.

AnneKas Sommerlikør og en liten karaffel som jeg ikke lenger husker hvor er kommet fra. Ebeltoft kanskje? De tre lyseblå er iallefall danske. Annensortering fra to glassblåsere i et nedlagt meieri langt oppe på Jylland. Nesten i Skagen, men likevel milevis fra. Heldigvis.

DSC_0183redDSC_0183redDSC_0183redDSC_0183redDSC_0183red
Glass med hvite klokker. Og en trapp. Alle nye, alle mulige romglass, alle nydelige :-) De to nederste heter Frosta. Det siste, som kansje er det aller fineste, har striper i den hvite klokken.
DSC_0125red
DSC_0118DSC_0090 DSC_0136redDSC_0181redDSC_0108  

DSC_0144
Det høye, lilla glasset har vært en favoritt lenge. Nydelig med den ujevne “kulen” og den slanke klokken. Og utrolig fotogent! De to mindre er fra helgens innkjøp, kandidater til å bli romglass. Eller bare mer pynt. Rart at andre kanskje ser på glassene mine som nips. Jeg som ikke eier en nipsgjenstand!
DSC_0222red
DSC_0258red

    DSC_0153red 
Konjakkglass. Like. Skjønner ikke hva som gikk av meg. Sikkert en hyllest til min borgerlige sjel. Men fine er de. Og de kan sikkert brukes en kald vinterkveld.

DSC_0145 DSC_0157
Det blir sikkert mer glassbilder. Av sand er de kommet, til sand skal de bæres.

DSC_0284red
Gårsdagens soloppgang med skarv- verd å dele!

9 kommentarer:

  1. soloppgangen var nesten det beste, men fine de glassene også altså ;) Flotte bilder!!!

    SvarSlett
  2. Flott soloppgang og stilige glass :-)

    SvarSlett
  3. Du må ta deg en tur hit... Fritillary fra hagegal blåser glass hos Mingar walkers glassblåseri her... og vi kan se mens hun jobber;o) Knallstilig...

    SvarSlett
  4. Vannglass med sneglehusstett er herved tatt inn på den tenkte ønskelisten. http://www.mingarwalkerglass.no/index.html er nok et besøk verd, ja.

    Deter ingen tvil om at jeg bor i et morgenhus - det er vanskelig å sove lenge når dette er utsikten fra verdandaen. Må få laget det takoppløftet, så jeg slipper å stå opp ;-)

    SvarSlett
  5. Ja her tok virkelig soloppgangen oppmerksomheten. Men glassene dine er så absolutt verdt et skue, eller enda bedre å nyte god drikke fra.
    Skjønner godt den dilla di jeg=)

    SvarSlett
  6. Samme dilla som min mor ser jeg! Ja det er mye fasinerende med glass.

    SvarSlett
  7. Vakre glass og vakkert bilde av soloppgangen:) Tiden fremover nå gir mange vakre soloppganger her også, gleder meg til dem. Det er gøy å samle på ulike ting og glass er jo så vakre:)

    SvarSlett
  8. Hei igjen!
    Mange takk for raskt svar, via FB! Nå kan det la seg gjøre å legge igjen kommentarer, også for oss som bare leser og nyter, men ikke har blogg selv : )

    Lekre bilder av lekre glass denne gangen, og forøvrig så eeeelsker jeg utsikten din!

    Bildene minner meg om barndommens sommerferier her : ))
    (Apropos, dukker den store, flate stenen opp ved lavvann fortsatt, eller er den blitt et trist offer for moderne utfyllinger? Selv min gamle mor mimrer om den.)

    SvarSlett
  9. Det er en fornøyelse å dele den flotte utsikten med dere .-) Jeg er helt facinert fremdeles, det samme er fotografen og det kommer stadig nye blinkskudd!
    Flatesteinen er inntakt, den er bare blitt litt oftere landfast etter at båthavnkaia er sikret/har vokst.Siden gartneriet er lagt ned, er det noen som har store planer om utfylling av en tange med hus, noe som vil fjerne både bryggen og steinen. Vi jobber for å unngå mer utfylling - og regner selvfølgelig med å vinne! Vi har jo de beste argumentene:-) Om du vil hete noe annet enn Anonym, kan du velge Navn/Nettadressalternativet, og bare skrive navn.
    Linda - jeg har en plante til deg, vi må fine en overleveringsmåte :-)

    SvarSlett